Economie

Trillend scheren van Gillette mag

7 April 2005 12:02Gewijzigd op 14 November 2020 02:25

DEN HAAG (ANP) - Scheermesjesmaker Gillette mag beweren dat zijn ”M3power” gladder scheert door het trilsysteem in het handvat. De eis van Wilkinson Sword om deze volgens de kleine concurrent misleidende reclame te verbieden is donderdag door de voorzieningenrechter in Den Haag afgewezen. „Alle vorderingen zijn afgewezen. We zijn vreselijk blij”, zei I. Rademakers, productmanager bij Gillette.plattekst (u15,1,0(In de reclamecampagne presenteert Gillette zijn m3power als de jongste innovatie op het gebied van het natte scheren. Een door een batterij aangedreven motortje geeft micropulseringen af die ervoor zorgen dat baardhaartjes omhoog komen. Dat veroorzaakt een gladder scheerresultaat en minder huidirritatie. Daar is volgens Wilkinson echter helemaal niets van waar. De concurrent heeft het systeem door deskundigen laten testen en spreekt van lariekoek. „Uit ons onderzoek is gebleken dat de haren helemaal niet omhoogkomen”.

Zonder overtuigd te zijn van een sluitend bewijs, is er volgens de rechter wel sprake van een toegevoegde waarde van de trillingen, „in die zin dat de baardharen verder uit de haarzakjes omhoogkomen”.

Volgens rechter E. van Rens was de eerdere bewering van Gillette dat de baardharen „overeind gaan staan” inderdaad misleidend. Omdat de fabrikant van m3power de tekst inmiddels heeft aangepast in „omhoog komen” en dit ook in de loop van het jaar op al zijn verpakkingen zal zetten, zag de rechter geen reden om de vorderingen in te willigen.

Wilkinson-Sword eiste in kort geding een direct verbod op alle reclame-uitingen omdat het zegt schade te lijden onder de valse verkoopcampagne van zijn grote tegenhanger. Tijdens de zitting, twee weken geleden, onthulde de verdediging van Gillette echter dat Wilkinson zelf ook bezig is met het ontwikkelen van een trillend scheerapparaat, de quiver. Volgens haar is dat een bewijs dat Wilkinson achterloopt en alleen maar wil proberen de verkoop van m3power te hinderen. Gillette is de absolute nummer een op het gebied van scheermesjes en heeft in Nederland een marktaandeel van 80 procent.

Wilkinsons advocaat H. Pors zei echter met de quiver te willen inspelen „op een trend”. en zal niet gepaard gaan met de bewering dat door het trillen een beter scheerresultaat ontstaat. De advocaat zei dat hoger beroep wordt overwogen. „Voor Wilkinson blijft ook de tekst van het omhoog komen van baardhaartjes misleidend”.


RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer