Autokosten zorgelijker dan files
Leden van de ANWB vinden files niet het grootste probleem, maar hoge autokosten, agressieve weggebruikers en het ontbreken van alternatieven voor de auto. Aanpakken daarvan moet voorrang krijgen in de verkeersplannen van minister Peijs.
Dat blijkt uit donderdag gepresenteerd een onderzoek onder 4403 ANWB-leden, dat Bureau Motivaction International begin februari heeft uitgevoerd.
Gevraagd naar ergernissen rond mobiliteit noemt 63 procent van de ondervraagden de duurte van autorijden, 65 procent de agressiviteit van weggebruikers en 45 procent het ontbreken van alternatieven voor de auto. Slechts 35 procent noemt files als probleem. In de Randstad ligt dat iets anders: daar stoort 43 procent zich aan files, in Utrecht is dat 45 procent.
Een andere opvallende uitkomst is dat driekwart van de ondervraagden de overheid wantrouwt. Volgens 86 procent gebruikt ze de automobilist als melkkoe. Slechts 30 procent is bereid meer geld te betalen voor het oplossen van mobiliteitsproblemen, maar daarbij gaat het vooral om de zakelijke rijder.
Beprijzing (via een kilometerheffing) van het autorijden kan door de beugel: 77 procent vindt het betalen naar het gebruik en niet naar het bezit van de auto een goed idee, liefst 83 procent vindt het zelfs een eerlijk systeem.
„Als minister Peijs naar een andere manier van betalen voor de auto gaat, moet ze voor voldoende draagvlak zorgen”, is volgens ANWB-directeur Van Woerkom de les uit het onderzoek.
Het geld van de weggebruikers zou volgens 87 procent van de gepeilde leden naar autogerelateerde zaken moeten gaan, zoals wegenonderhoud en -aanleg, filebestrijding, en luchtkwaliteit. Maar autobelastingen, zoals wegen- of aanschafbelasting (BPM), mogen ook besteed worden aan het verbeteren of goedkoper maken van het openbaar vervoer. ANWB-leden willen daarbij wel graag weten waar het geld heengaat.