Binnenland

Agenten direct op de stoep na melding digitale criminaliteit

Agenten staan vanaf maandag direct op de stoep na een melding van digitale criminaliteit, zoals bankhelpdeskfraude en identiteitsfraude. Volgens de politie krijgen slachtoffers daardoor sneller de juiste hulp en vergroot het de pakkans van daders. Ook kunnen agenten computers en telefoons veiligstellen en soms schade beperken als ze direct na het misdrijf ter plaatse zijn.

19 May 2025 12:15Gewijzigd op 19 May 2025 12:29Leestijd 2 minuten

„Digitale transformatie is een van onze speerpunten. Dat betekent ook dat we meer aandacht geven aan slachtoffers van digitale criminaliteit. De impact daarvan is enorm en vraagt om een aanpak die daar recht aan doet. En dat is hard nodig, want digitale criminaliteit neemt toe en criminelen zijn steeds gehaaider”, aldus korpschef Janny Knol.

In Oost-Nederland begon de aanpak al in 2023 als pilot. „We vonden het bijzonder dat de politie bij meldingen van digitale criminaliteit niet langskwam, terwijl de impact op slachtoffers vaak groter is dan bij traditionele criminaliteit”, aldus initiatiefnemer Sander Hoed.

Uit die proef bleek volgens de politie dat slachtoffers zich gehoord voelden en dat schade soms kon worden beperkt doordat agenten bijvoorbeeld meteen contact legden met banken of webwinkels. Steeds meer eenheden sloten zich aan en vanaf nu geldt het dus als landelijke werkwijze.

Vond je dit artikel nuttig?

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer