Onderzoek naar strippenkaarten
De plannen om vanaf mei ongeveer 350 (kleine) verkooppunten van strippenkaarten te schrappen, krijgen nog een staartje. Minister Peijs (Verkeer) toonde zich woensdag in de Tweede Kamer bereid te informeren bij consumentenorganisaties zoals Rover of ze in de regio problemen verwachten.
Peijs wil niet zo ver gaan om Vervoerbewijzen Nederland (VBN), als concessiehouder in de ogen van de linkse oppositie de boosdoener, terug te fluiten en het besluit ongedaan te maken. Maar volgens de wet had VBN organisaties zoals Rover, de Consumentenbond en ouderenbonden advies moeten vragen, beaamde de minister.
Dat is niet gebeurd. Rover is nog steeds zeer ontevreden. „Geen overleg, geen sluiting”, reageerde woordvoerder R. Spithorst, die niet uitsloot dat Rover de minister om een zogenoemde aanwijzing zal vragen.
Die tilde niet al te zwaar aan de plannen van VBN. Volgens haar gaat het om verkooppunten (350 op in totaal bijna 5500) waar niet meer dan twee of drie strippenkaarten per dag over de toonbank gaan. Dat vergt een hoop administratie. Bovendien blijven er in de omgeving genoeg gewone en informele verkooppunten over.
Met dat laatste doelde ze op bejaardenhuizen en scholen. Peijs had ook geen klachten gehad. CDA-partijgenoot en -fractiewoordvoerder Mastwijk, die aanvankelijk ook kritisch was over de VBN-plannen, zei dat haar na. PvdA, SP en GroenLinks riepen de minister echter op tot actie, die daarop inging.
In het kameroverleg ging het ook om de introductie van de chipkaart voor het openbaar vervoer als proefproject in de regio Rotterdam. Die pilot wordt stapsgewijs ingevoerd, in plaats van via een ”big bang” begin april bij alle soorten van openbaar vervoer. Dat wordt nu juni.
Een kamermeerderheid vond dat zorgelijk, maar volgens de minister hoeft de vertraging geen gevolgen te hebben voor de definitieve beslissing tot het landelijk invoeren van de chipkaart. Die is in september voorzien en dat houdt Peijs het liefst zo, maar bij onvoldoende informatie kan de beslissing „zonder pijn” een maand uitgesteld worden.
Volgens de Nederlandse Spoorwegen en busvervoerder Connexxion zullen klanten of medewerkers eerst de kaart testen, voordat het grote publiek hem kan gebruiken. Volgens Connexxion-bestuursvoorzitter P. Kortenhorst ligt de invoering van de kaart „redelijk op schema”, maar gaat het om een lastig traject dat zorgvuldigheid vereist. De eerste Connexxion-werknemers werken al met de chipkaart in de Hoeksche Waard, zei hij gisteren.
De NS heeft honderd klanten en werknemers geselecteerd die vanaf eind volgende week de kaart op de Hoeksche Lijn gaan uitproberen. „We willen geen verrassingen waar je als klant mee te maken krijgt”, aldus een woordvoerder, die sprak van een „gigantisch gecompliceerd” project. „Je loopt voortdurend tegen nieuwe ontdekkingen aan.”