Economie

Ahold boekt fors verlies in 2004

Het supermarktconcern Ahold heeft vorig jaar weer een moeilijk jaar gehad. Het bedrijf boekte een nettoverlies van 443 miljoen euro tegen een winst van 1 miljoen euro in 2003. Dat maakte de onderneming dinsdagmorgen bekend.

Redactie economie
29 March 2005 10:54Gewijzigd op 14 November 2020 02:23

Eerder al maakte Ahold bekend dat de omzet daalde met 7,3 procent, tot 52 miljard euro. Het concern had vooral last van de daling van de koers van de dollar ten opzichte van de euro. Ongeveer 40 procent van de omzet van het supermarktconcern komt uit de Verenigde Staten.

Verder waren er boekverliezen met een omvang van 582 miljoen euro, die een grote invloed hadden op het resultaat. Dit bedrag had vooral te maken met de doorverkoop van aandelen in supermarktketen ICA. Er was minder verlies bij US Foodservice in vergelijking met 2003 en er werden minder externe adviseurs ingehuurd.

Bestuursvoorzitter Anders Moberg zei dat het herstel van de onderneming voortvarend verloopt. „We boekten vorig jaar goede vooruitgang. Zoals we hadden verwacht, kwam deze vooruitgang niet tot uitdrukking in het operationeel resultaat, maar we zullen te zijner tijd de vruchten van onze inspanningen plukken.”

Ahold kreeg enkele jaren geleden te maken met een enorme boekhoudfraude. Er kwam een nieuw bestuur en Moberg zette een weg naar herstel uit. Vorig jaar was een jaar van overgang en dit jaar wordt het jaar van uitvoering, aldus Moberg. Beloften moeten worden waargemaakt. Het bedrijf heeft ook al doelen voor 2006 geformuleerd. In de foodretail moet de omzet met 5 procent stijgen. De winstmarge als percentage van het bedrijfsresultaat moet ook op 5 procent liggen.

Ahold is het laatste fonds uit de Amsterdamse AEX dat zijn resultaten publiceerde. In Nederland liep de omzet van Albert Heijn 1 procent op. Het marktaandeel van de onderneming klom met 0,2 procent tot 26,9 procent van de markt. De supermarktketen kende een succesvol kerstseizoen. Een recordaantal klanten deed inkopen bij de grootgrutter.

Ahold is tevreden over de prijzenslag die de supermarktketen ruim een jaar geleden ontketende. Er kwamen meer klanten en er werd meer verkocht. De winstgevendheid van de onderneming op jaarbasis verbeterde door beter op de kosten te letten. Vooral in de logistiek wist te onderneming vruchten te plukken.

Dochter US Foodservice boekte opnieuw verlies. Bij dit onderdeel moest Ahold door geknoei met inkoopkortingen de winst over enkele jaren met 880 miljoen dollar bijstellen. Het bedrijf is bezig op te krabbelen. Het concern heeft vorig jaar alle leverancierscontracten vaak tegen betere condities vastgelegd. Het bedrijfsresultaat bij deze onderneming verbeterde van een verlies van 224 miljoen in 2003 tot 92 miljoen verlies vorig jaar. De omzet steeg van 17,8 miljard dollar naar 18,8 miljard dollar. Dit jaar wil Ahold de winstgevendheid van deze dochter verder verbeteren.

In Centraal Europa verkocht Ahold vorig jaar dertien hypermarkten in Polen. Om de strijd aan te gaan met discounters, lanceerde Ahold een agressieve prijsstrategie. De omzet steeg van 1,6 miljard euro naar 1,7 miljard. Er werd echter een verlies geleden van 54 miljoen euro tegen 59 miljoen het jaar ervoor.

Bij BI-LO/Bruno’s daalde de omzet met 9,4 procent tot 4,8 miljard dollar. Dit had vooral te maken met winkelsluitingen en verkoop van een bedrijfsonderdeel. Het bedrijfsresultaat zakte van 50 naar 25 miljoen dollar. Bij de winkels van Giant Carlisle/Tops steeg de omzet met 5,9 procent tot 6,5 miljard dollar, vooral door betere marketinginspanningen. Het bedrijfsresultaat klom van 116 miljoen dollar naar 140 miljoen.

De winkels van Stop & Shop/Giant Landrover zagen hun omzet met 3,6 procent stijgen tot 16,1 miljard dollar. Het bedrijfsresultaat zakte met een kwart tot 847 miljoen dollar. Het bedrijf had last van concurrenten en kreeg te maken met integratieproblemen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer