Brinkhorst: aantal energiebedrijven presteert ondermaats
Alle problemen rond de administratie van de energiebedrijven moeten nog dit jaar zijn opgelost. Toezichthouder DTe heeft hierover nadere afspraken gemaakt met zes energiebedrijven.
De afspraken zijn gemaakt naar aanleiding van een onderzoek door de DTe. Dit onderzoek bevestigt dat stroom– en gasklanten vaak veel te lang moeten wachten op een factuur.
Minister Brinkhorst van Economische Zaken vindt het niet te verteren. De prestaties van een aantal bedrijven richting klanten is „ronduit onder de maat", schrijft hij woensdag in een brief aan de Tweede Kamer.
Brinkhorst riep de grote energiebedrijven Essent, Nuon, Eneco en Delta al in januari op het matje, nadat grote problemen aan het licht waren gekomen met de administratieve verwerking van klanten die verhuizen. Dat leidde tot de afspraak dat per 1 april de verhuisproblemen moeten zijn gehalveerd en per 1 juli geheel opgelost.
Maar de problemen, die zijn opgetreden nadat vorig jaar juli ook consumenten de vrije keuze van een energieleverancier hadden gekregen, beperken zich niet tot verhuizingen. Ook bij klanten die veranderen van energieleverancier gaat het vaak mis: 21 procent van de ’switchers’ moet langer dan zestig werkdagen wachten op een eindafrekening en/of voorschotnota, blijkt uit het DTe–onderzoek. De norm is binnen veertig werkdagen.
Verder levert ook de jaarafrekeningen hoofdpijn op. Zo heeft tussen de 6 tot 8 procent van de consument problemen met de inhoud van de jaarafrekeningen.
De DTe heeft nu afgesproken dat ook deze problemen nog dit jaar moeten zijn opgelost. De afspraken zijn behalve met de grote vier ook met de nieuwkomers Greenchoice en Energiebedrijf.com gemaakt. „Ik ben tevreden als in 99 procent van de gevallen de administratieve afhandelingen van verhuizingen, switches en jaarafrekeningen/voorschotnota’s probleemloos verloopt", aldus DTe–directeur G. Zijl in een toelichting.
In het uiterste geval kan de toezichthouder falende bedrijven beboeten. Twee bedrijven lijken zich weinig zorgen te hoeven maken: Eneco heeft zijn administratie op orde en nieuwkomer Greenchoice „grotendeels" op orde, aldus de DTe. Zij hebben in tegenstelling tot de andere bedrijven ook een relatief hoog aandeel tevreden klanten.
Brinkhorst blijft ondertussen bij zijn mening dat er van „chaos" op de energiemarkt geen sprake is, zei een woordvoerder van Economische Zaken desgevraagd. „De levering van stroom en gas is niet in gevaar gekomen". De D66–bewindsman had vorig jaar gezegd te zullen aftreden als de liberalisering van de energiemarkt voor consumenten zou leiden tot chaos.
Ook EnergieNed benadrukt dat van chaos geen sprake is. De brancheorganisatie wijst er ook dat de marktopening in Nederland volgens de DTe niet slechter verloopt dan in andere landen.