Arnhem steeds minder trolleystad
De leus ”Arnhem, trolleystad” klopt steeds minder. Busvervoerder Connexion rijdt op veel trolleylijnen met gewone dieselbussen, meldt het tijdschrift Het Openbaar Vervoer-Railnieuws in het maartnummer.
„Op lijn 1 zijn drie van de vijf bussen diesels”, aldus het tijdschrift. „De vrijgekomen trolleys rijden op lijn 5, omdat daar klachten waren gekomen over de inzet van dieselbussen. Als gevolg van storingen, een matig onderhoud en regelmatige schadegevallen is er van de trolleys vaak zo’n 15 tot 20 procent niet inzetbaar. Een uitbreiding van het aantal trolleys en vervanging van de Volvo-trolleys is eigenlijk noodzakelijk, maar er zijn bij Connexxion geen plannen in die richting.”
Woordvoerder H. Opmeer van Connexxion geeft toe dat de trolleybussen niet meer worden vervangen. „Onze concessieperiode loopt in 2007 ten einde. We kunnen die dure bussen alleen aanschaffen als we er zeker van zijn dat we na die tijd ook in Arnhem mogen rijden.”
Opmeer zegt niets anders te kunnen dan dieselbussen inzetten. „Het belangrijkste is dat onze reizigers worden vervoerd. Als er bij de trolleys meer storingen zijn dan gemiddeld, zijn we genoodzaakt dieselbussen in te zetten.”
„Foute boel”, vindt PvdA-raadslid Jaap Huurman-Sobczak. „Arnhem staat bekend als trolleystad en dat willen we graag zo houden. Bovendien zijn trolleys goed voor het milieu. In de commissie milieu is pas een rapport besproken waaruit bleek dat de uitstoot van CO(inf2( in de binnenstad schrikbarend is toegenomen. Door de inzet van meer trolleybussen kan Arnhem daar wat aan doen, maar nu blijkt dat er alleen maar minder komen.”
De PvdA’er wil dat Connexxion meer bussen aanschaft. „Het bedrijf heeft een contract met de gemeente Arnhem dat zij op trolleylijnen met trolleys moet rijden. Het college moet Connexxion daar op aanspreken. Afspraak is afspraak.”
Huurman-Sobczak heeft inmiddels schriftelijk vragen gesteld aan het Arnhemse college.