Postzegels tot 2004 niet duurder
TPG zal de prijs van postzegels in ieder geval tot 2004 niet verhogen. Dat heeft bestuursvoorzitter P. Bakker van TPG donderdag gezegd naar aanleiding van berichten in de media over een mogelijke prijsverhoging van de postzegels.
Vorig jaar verhoogde TPG, het moederbedrijf van de huidige PTT Post, voor het eerst in tien jaar de prijs van de postzegels van 0,80 cent tot 0,85 cent. Bij de introductie van de euro werd dat bedrag afgerond naar 0,39 eurocent.
Volgens Bakker kan TPG de prijzen als het bedrijf dat wil wel jaarlijks verhogen, maar doet dat niet. „We volgen geen beleid om die prijs jaarlijks aan te passen”, aldus Bakker. TPG wijst er nog op dat postzegels in feite de laatste jaren goedkoper zijn geworden; „gecorrigeerd voor inflatie.”
Bakker gaf donderdag een uiteenzetting ten overstaan van een gehoor van journalisten over de huidige stand van zaken binnen TPG. Een van de aanleidingen daarvoor is dat volgende week de naam PTT Post, volgens Bakker een van de oudste merknamen van Nederland, definitief ter ziele gaat.
„De link van PTT Post naar TPG ligt er gewoon niet”, aldus Bakker. Toen de PTT het Australische expresbedrijf TNT kocht, ontstond de naam TPG, de TNT Post Groep. Het bedrijf hoopt met de naam Koninklijke TPG Post aan de klanten duidelijk te maken dat TNT en de post één bedrijf zijn. De campagne voor de naamsverandering kost volgens Bakker „enkele miljoenen euro’s.”
Volgens Bakker wordt het tweede kwartaal van dit jaar veelzeggend voor de resultaten voor de rest van het jaar. Dan zal moeten blijken of er echt een economisch herstel komt. „De uitzendbureaus en de exprespost zijn de ware graadmeters voor de economie”, aldus Bakker.