UPC gaat fors investeren in digitale tv
Het kabelbedrijf UPC gaat dit najaar fors investeren in digitale televisie. De onderneming wil haar 2,3 miljoen klanten een gratis decoder aanbieden om de overstap te maken naar een digitaal tv–signaal. Met de gehele operatie is ongeveer 300 miljoen euro gemoeid, zo zei een woordvoerder maandag.
UPC volgt daarmee KPN en Casema, die vorig jaar een offensief begonnen met digitale televisie. „Het analoge tijdperk is voorbij", aldus de UPC–zegsman.
Met het aanbieden van gratis decoders verwacht de kabelonderneming een doorbraak te forceren. KPN en Casema vragen geld voor een kastje dat een digitale ontvangst mogelijk maakt. Het abonnementsbedrag dat UPC gaat vragen, is wel wat hoger dan de huidige kabeltarieven. Daarbij gaat het om „een gering bedrag", aldus de woordvoerder.
UPC biedt momenteel digitale televisie aan voor 14,95 euro per maand, maar heeft daarmee nog maar weinig abonnees (56.000) kunnen lokken. Ook de andere aanbieders zien nog niet mensen in groten getale overstappen. Toch is de verwachting dat de komende jaren digitale tv aanslaat, doordat steeds meer huishoudens een plat tv–scherm in huis halen. Om perfect beeld daarop te krijgen, is de ontvangst van een digitaal signaal noodzakelijk.
Uit een onderzoek dat het adviesbureau McKinsey in opdracht van UPC–eigenaar UGC heeft verricht, blijkt dat digitale televisie in Nederland moeilijk aan de man is te brengen. Dit komt vooral door de dichte bekabeling, het grote aanbod van analoge zenders en de relatief kleine markt die moet worden bediend.
Volgens McKinsey is daarom ongeveer 650 miljoen tot 1 miljard euro aan investeringen noodzakelijk om een doorbraak te bereiken. Hierin zijn de subsidiëring van ontvangstkastjes en de ontwikkeling van voldoende programma–aanbod inbegrepen.
UPC hoopt dat digitale televisie ook andere inkomstenbronnen oplevert. Daarbij moet gedacht worden aan ’video on demand’ en aan meer interactiviteit met de kijker.
UPC wil daarnaast zijn klantenbestand uitbreiden door snel internet en telefonie en later televisie buiten zijn eigen werkgebieden aan te bieden. Vorig jaar is de kabelonderneming via het eigen glasvezelnetwerk een proef begonnen in Utrecht. De laatste verbindingen tot in de huiskamer komen tot stand via het netwerk van KPN. De proef is nu in de commerciële fase aanbeland, aldus de UPC–zegsman. Als deze slaagt, wil UPC landelijk gaan opereren.