Winkels in binnenstad lastig te bevoorraden
Winkels in binnensteden zijn steeds moeilijker te bevoorraden. Het Platform Detailhandel heeft hierover de noodklok geluid.
De branchebehartiger klaagt vooral over de vele regels en de krappe venstertijden, de periodes waarbinnen leveranciers mogen laden en lossen. Die zouden het steeds lastiger maken om spullen tijdig in de winkels te krijgen, aldus de organisatie. Het platform schat de hierdoor opgelopen schade op 300 miljoen euro per jaar.
Gemeenten stellen verschillende eisen voor de breedte, lengte, hoogte en het gewicht van vrachtwagens. Zo mogen vrachtwagens in Amsterdam hoogstens een gewicht van 7,5 ton hebben. In andere gemeenten geldt geen of een soepeler maximum. In Den Bosch is de toegestane maximumlengte voor de voertuigen van 10 meter. „Hierdoor moeten speciale kleine vrachtwagens worden aangeschaft. En dat betekent ook meer vrachtwagens op de weg, meer files en meer vervuiling”, aldus Pieter Walraven van het Platform Detailhandel vandaag.
Vooral ook de verschillen in bevoorradingstijden zijn het platform een doorn in het oog. Omdat veel gemeenten binnen eenzelfde regio dezelfde tijden hanteren, ontstaan problemen. Om ervoor te kunnen zorgen dat de spullen tijdig in het schap liggen, moeten eveneens extra vrachtwagens worden ingezet.
Mede op initiatief van de brancheorganisatie is in de provincie Utrecht een proef van start gegaan om de laad- en lostijden beter op elkaar af te stemmen. Het Platform Detailhandel wil dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat meehelpt de gemeenten te overtuigen van het nut om de regels beter op elkaar af te stemmen.