TPG valt buiten de boot in Denemarken
De Deense regering heeft TPG de deur gewezen bij Post Danmark. Het Deense ministerie van Transport maakte donderdag bekend dat het exclusief verder gaat praten met de investeringsmaatschappij CVC Capital Partners over een belang van 25 procent in het staatspostbedrijf.
TPG had daar ook oren naar. Het post- en logistiekconcern had evenals concurrent Deutsche Post een bod op tafel gelegd. Het oogt voor post- en logistiekbedrijf TPG als een tegenvaller. De eerste mogelijkheid om een belang te nemen in een nationaal postbedrijf in een Europees land is mislukt.
Bronnen bij Post Danmark verwachtten gisteren al dat de Deense regering niet de gedoodverfde kanshebbers TPG of Deutsche Post, maar de Britse investeringsmaatschappij CVC Capital Partners zou aanwijzen als potentiële koper van een minderheidsbelang in hun bedrijf.
Volgens de Deense krant Berlingske Tidende is CVC bereid 1,5 miljard Deense kroon neer te tellen, ofwel ruim 200 miljoen euro. „Dat is een fors bedrag”, meent analist George Luijkx van onderzoeksbureau Iris (Rabobank/Robeco). „CVC betaalt eigenlijk elf keer de winst. Bovendien heeft Deense Post met 8,2 procent een lage winstmarge en is de Deense postmarkt concurrentiegevoelig omdat een op de vijf Denen in de hoofdstad woont. Ik zou er als TPG niet zo rouwig om zijn.”
Ook collega-analist Lukas Daalder van Bank Oyens en van Eeghen zat niet bepaald te treuren nadat hij het nieuws had gehoord. „Het is weliswaar een tegenvaller voor TPG, maar niet het einde van hun strategie. Het bod op 25 procent van de aandelen van Post Danmark was al tweede keuze. Liever hadden ze direct een meerderheidsbelang willen kopen.”
Volgens een zegsman van TPG wordt ook zonder het belang in de Deense posterijen het ingeslagen pad voortgezet. „Een succesvolle strategie is niet van één activiteit afhankelijk. Er zijn meer paarden waar we op wedden.”
TPG Post is uitgegroeid in Nederland. Het voormalige staatsbedrijf verliest met zijn traditionele activiteit structureel terrein aan e-mail en concurrenten als Sandd en Selekt Mail. De omzet, vorig jaar 2,6 miljard euro, krimpt jaarlijks met circa 1,5 procent. En dat wordt alleen maar erger. Eind 2006 is de postmarkt waarschijnlijk geheel geliberaliseerd. Dan komen er ook concurrenten voor de bezorging van ansichtkaarten en brieven onder de 100 gram.
TPG haalt het merendeel van zijn omzet uit de divisies logistiek en expres, waarin het fors investeert. Voor de post zoekt het bedrijf allianties met andere Europese netwerken. In bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, Italië en Duitsland is TPG actief in dat deel van de postmarkt dat inmiddels vrij is gegeven, zoals direct mail en reclamedrukwerk. Inmiddels zet TPG Post op die manier al voor 475 miljoen euro om. Topman P. Bakker verwacht dat de groei van het postvolume in Europa de krimp op de Nederlandse thuismarkt overtreft.
Hobbels zijn er genoeg. Behalve kooplustige investeringsmaatschappijen komen nationale overheden met trucjes om hun postbedrijven te beschermen. Lukas Daalder: „Neem bijvoorbeeld Oostenrijk, waar TPG een belang wil verwerven in Österreichische Post. Als daar de markt wordt vrijgegeven heeft de concurrentie nog weinig kans. Een postbode heeft een sleutel nodig om in het voorportaal te komen, waar de brievenbussen zijn. Die geven ze niet af.”