Binnenland

Luchtvaartexperts waarschuwden eerder voor botsingen

De Raad voor de Transportveiligheid (RvTv) heeft april vorig jaar aanbevolen om de vliegroutes van straaljagers te scheiden van het recreatieve luchtvaartverkeer. De ministeries van Defensie en Verkeer namen deze adviezen over, maar werken nog aan de uitvoering ervan, aldus woordvoeders van beide ministeries donderdag.

ANP
25 April 2002 16:32Gewijzigd op 13 November 2020 23:32

De RvTv deed deze aanbevelingen naar aanleiding van onderzoek naar de botsing tussen een F-16 en een sportvliegtuigje in 1999 bij Etten-Leur. Dit ongeluk vond net als de botsing woensdagmiddag boven het Groningse Sellingen, plaats in het zogenoemde ongecontroleerde luchtruim. Hier mogen zowel straaljagers als sportvliegtuigjes zonder controle van de luchtvaartleiding vliegen. De RvTv kwam tot de conclusie dat dit een te grote kans op botsingen geeft.

Samen met de Raad van Advies inzake Luchtvaartongevallen bij Defensie gaf de RvTv het advies speciale luchtvaartcorridors voor straalvliegtuigen in te stellen. De raad adviseerde de ministers van Defensie en Verkeer en Waterstaat ook om radiocontact tussen vliegtuigen en verkeersleiding en het gebruik van transponders verplicht te stellen. Een transponder houdt de verkeerstoren precies op de hoogte waar, waarheen en hoe snel een vliegtuig vliegt. Kleine toestellen, zoals het woensdag verongelukte ultralightvliegtuigje, bezitten deze vaak niet.

Naar aanleiding van de aanbevelingen van de RvTv waren al wat stappen genomen om snelle militaire en langzame burgerluchtvaart te scheiden. Het ministerie van Defensie verhoogde eind vorig jaar de minimumvlieghoogte voor straalvliegtuigen van 1000 naar 1200 voet (ongeveer 400 meter). Het ministerie van Verkeer en Waterstaat besloot dat burgervliegtuigen boven de 1200 voet een transponder moeten gebruiken. Dat is nu nog 1500 voet. Deze wijziging wordt deze zomer ingevoerd.

Het ongeluk bij Sellingen gebeurde op een officiële laagvliegroute voor militaire vliegtuigen. Straaljagers moeten daar tussen de 75 en 300 meter hoogte vliegen. Andere piloten zijn hier doorgaans van op de hoogte en mijden daarom deze hoogte. Op welke hoogte de botsing tussen het ultralightvliegtuigje en de F-16 boven Sellingen plaatsvond, is nog niet bekend. De RvTv zal ook de leiding hebben over het onderzoek daarnaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer