Economie

Campagne tegen identiteitsfraude

Om consumenten en bedrijven bewust te maken van de gevolgen van identiteitsfraude zal er een campagne worden opgezet. De campagne is een van de belangrijkste punten waar het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) dit jaar aandacht aan besteedt. Dat blijkt uit de jaaragenda, die het overlegorgaan eerder deze week heeft gepubliceerd.

ANP
12 March 2005 11:38Gewijzigd op 14 November 2020 02:19

Consumenten, bedrijven en banken worden de laatste jaren vaker het slachtoffer van identiteitsfraude, concludeert het MOB. Bij deze vorm van fraude stelen dieven identiteitsgegevens, die vervolgens worden gebruikt om rekeningen te plunderen of aankopen te doen op naam van het slachtoffer. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) constateert in zijn jaarverslag, dat vorige maand verscheen, dat veel fraudegevallen zijn terug te voeren op identiteitsdiefstal.

Het MOB wil consumenten dit jaar ook beter duidelijk maken in welke winkels zij contant geld kunnen opnemen. Daartoe zijn stickers gemaakt, waarop verder staat hoeveel geld klanten maximaal kunnen opnemen en welk tarief daarvoor in rekening wordt gebracht.

Het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer is een breed overlegorgaan waarin onder andere De Nederlandsche Bank, de detailhandel, banken en consumenten zijn vertegenwoordigd. Het overlegorgaan werd in 2002 ingesteld door minister Zalm van Financiën met als doel te werken aan de efficiëntie van het betalingsverkeer in Nederland.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer