Trajectcontrole in de Westerscheldetunnel
De Westerscheldetunnel krijgt vanaf augustus een trajectcontrolesysteem. De provincie Zeeland heeft dit vrijdag bekendgemaakt.
De provincie acht het snelheidscontrolesysteem noodzakelijk omdat verkeersongevallen in tunnels een grotere impact hebben dan ongevallen op wegen. Zo is de hulpverlening moeilijker door de beperkte ruimte en is de doorstroming van het verkeer vaak onmogelijk in een tunnel waar een ongeval heeft plaatsgevonden.
Bovendien houden veel weggebruikers zich in de Westerscheldetunnel niet aan de maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Sinds de opening in maart 2003 zijn er tientallen ongelukken gebeurd. Een trajectcontrolesysteem berekent de gemiddelde snelheid van een weggebruiker over een langere afstand.
Voor Zeeland is dit het tweede trajectcontrolesysteem. Sinds november 2004 zorgt een dergelijk systeem op de Zeelandbrug ervoor dat weggebruikers zich aan de maximale snelheid houden, en met succes: het overtredingspercentage is gedaald van 20 procent naar 1 procent, zo meldde de provincie.
Het systeem blijkt ook elders succesvol. Naast de Zeelandbrug wordt het rijgedrag van de automobilist gecheckt op de A2, A4, A12, A13 en de N919 bij Veenhuizen. Het aantal verkeersovertredingen ligt gemiddeld tussen de 1 en 3 procent. Voor de invoering van het systeem lag dit percentage tussen de 10 en 15 procent.
Het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie verwacht binnenkort een verplaatsbaar controlesysteem in Flevoland in gebruik te kunnen nemen. Ook zal het Bureau kijken of en waar het aantal trajectcontrolesystemen verder uitgebreid kan worden.