Unilever profiteert van grotere vraag naar Dove-zeep en Magnums
Was- en levensmiddelenconcern Unilever heeft voor het vierde kwartaal op rij meer producten verkocht, ondanks verdere prijsverhogingen. Vooral de cosmeticaproducten van Dove, Magnum-ijsjes en voedingssupplementen van Liquid I.V. deden het goed. Alle divisies van het in Londen gevestigde concern, zoals ook de schoonheids- en schoonmaakproducten, lieten groei zien.
Topman Hein Schumacher merkt dat het met de nieuwe, meer afgekaderde strategie van Unilever de goede kant op gaat. „We beginnen het positieve effect te zien van minder, maar wel grotere innovaties in de verschillende landen, ondersteund door grotere investeringen in onze merken”, stelt de Nederlander in een toelichting op de kwartaalcijfers.
De omzet kwam van juli tot en met september 4,5 procent hoger uit dan een jaar eerder, op ruim 15 miljard euro. Het aantal verkochte producten steeg in het derde kwartaal met 3,6 procent iets minder hard, waardoor prijsverhogingen opnieuw een positieve impact hadden. De cijfers gaan om de onderliggende groei, dus exclusief wisselkoersen, overnames en desinvesteringen.
Vooral in de ‘ontwikkelde’ markten verkocht Unilever meer producten, met een volumegroei van een kleine 7 procent. Producten werden hier gemiddeld nog 0,1 procent duurder. In de Verenigde Staten deden schoonheidsproducten het goed, zoals ook de huidverzorgingsmiddelen van Vaseline. In Europa verkocht Unilever vooral meer schoonmaakproducten, zoals Persil-wasmiddel.
Unilever zegt „op koers” te liggen om de eerder aangekondigde afsplitsing van de ijsjesdivisie eind volgend jaar rond te hebben. Zowel een aparte beursgang als een verkoop behoort tot de mogelijkheden. De ongeveer 450 werknemers van de ijsafdeling verhuizen naar verwachting begin volgend jaar vanuit Rotterdam naar een nieuw kantoor in de Reguliersdwarsstraat in Amsterdam, zo werd woensdag al bekend.
Het Britse concern heeft met ook Ben & Jerry’s en Cornetto naar eigen zeggen vijf van de tien grootste ijsjesmerken wereldwijd in handen. De omzet groeide het afgelopen kwartaal met 10 procent ten opzichte van een jaar eerder, ook omdat de zomerperiode vorig jaar niet goed was.
Unilever nam eerder deze maand na jarenlange kritiek afstand van zijn activiteiten in Rusland en Belarus, als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Ook in deze nieuwe handelsupdate doet het bedrijf geen mededelingen over de waarde van de verkoop aan het Russische Arnest.