„Marktwerking is goed voor OV”
Het systeem van marktwerking in het openbaar vervoer leidt tot verbetering van het aanbod en moet daarom zeker in stand blijven.
Dat stellen gedeputeerde S. Swierstra van de provincie Drenthe en zijn collega J. Klaasen van Overijssel. Zij zijn het niet eens met tegenstanders van aanbesteding.
Volgens de gedeputeerden is het dankzij de marktwerking gelukt om met een lagere overheidsbijdrage meer service en betere reismogelijkheden te krijgen. Uit de praktijk moet blijken of het ook beter gaat.
Vervoerder Connexxion gaat voor de periode september 2005 tot oktober 2011 het busvervoer in Zwolle, Noordoost-Overijssel en Zuidwest-Drenthe verzorgen. Connexxion gaat er in zijn aanbod van uit dat het aantal busreizigers in het gebied de komende zes jaar met 20 procent zal toenemen. Daardoor verwacht het bedrijf meer inkomsten en dat zorgt er weer voor dat voor een lagere overheidsbijdrage toch meer service en kwaliteit te bieden zijn.
Ook Swierstra en Klaasen geloven dat die forse toename van reizigers er zal komen. Connexxion gaat daarvoor acties voeren en de provincies doen daaraan mee met voorlichting aan het publiek en ook met een betere infrastructuur.
De gedeputeerden zijn het niet eens met het onderzoek dat FNV Bondgenoten onlangs naar buiten bracht. Dat zou aantonen dat het in 2000 ingevoerde systeem van marktwerking tot slechter openbaar vervoer heeft geleid. „Wij zijn er juist van overtuigd dat het openbaar vervoer alleen maar beter is geworden dankzij de aanbestedingen”, aldus Klaasen. „De verbindingen zijn sneller en beter, het materieel is beter en de klantvriendelijkheid is de afgelopen tien jaar sterk verbeterd”, vindt de Overijsselse gedeputeerde.
Zijn Drentse collega vindt dat de marktwerking wel vraagt om een flexibele opstelling van alle partijen, ook van de werknemers. „Maar het is de enige mogelijkheid om ervoor te zorgen dat het openbaar vervoer verbetert”, benadrukt Swierstra. Wat hem betreft is marktwerking in de wet verankerd en staat die niet ter discussie.