Het Franse energiebedrijf Engie heft het Nederlandse laadpalenbedrijf EVBox grotendeels op, bevestigt het concern na berichtgeving van Het Financieele Dagblad. Engie kocht EVBox in 2017 en heeft de afgelopen maanden gezocht naar kopers, maar besloot uiteindelijk alleen een fabriek voor snelladers in Bordeaux te verkopen. Door de beslissing verdwijnt het overgrote deel van de ongeveer zevenhonderd banen bij EVBox, waarvan veel op het hoofdkantoor in Amsterdam.
Onder de hoede van Engie leed EVBox vooral verlies, wat het moederbedrijf volgens berekeningen van het FD in totaal 800 miljoen euro heeft gekost. Het bedrijf zegt twee biedingen te hebben gekregen voor EVBox die het grondig heeft bestudeerd, waarna het uiteindelijk besloot de Franse snelladerfabriek te verkopen. Daardoor blijven ongeveer dertig banen behouden. Engie is ook in gesprek met de ondernemingsraad over tijdelijk werk voor zo’n honderd werknemers van EVBox om de noodzakelijke dienstverlening in stand te houden.
Het besluit leidt bij EVBox tot veel verbazing en teleurstelling, is te horen. Het produceren van laadpalen is misschien nu niet winstgevend, maar met de energietransitie groeit de vraag naar laadpalen waarschijnlijk erg hard. Ook klinkt het verwijt dat Engie, met de Franse staat als grote aandeelhouder, nationale belangen te veel voorop heeft gesteld bij het zoeken naar een oplossing voor EVBox.
Naast Nederland raakt het opheffen van EVBox ook vestigingen en medewerkers in Duitsland en de Verenigde Staten. Over de precieze manier waarop Engie dat afwikkelt, praat het bedrijf met vakbonden en ondernemingsraden, staat in een schriftelijke reactie. Engie ging niet direct in op verdere vragen over de opheffing.
EVBox is in 2010 opgericht en heeft wereldwijd 500.000 laadpunten geleverd. Ook zegt het bedrijf meer dan 20.000 zakelijke klanten te hebben. Een poging van Engie om EVBox naar de beurs te brengen via een fusie met een beurshuls mislukte in 2021.