Binnenland

Oostbuis Westerscheldetunnel in 2026 4 maanden dicht voor herstel

De oostbuis van de Westerscheldetunnel gaat in 2026 vier maanden dicht voor het repareren van de betonschade die vorig jaar is geconstateerd. De kosten van de reparatie bedragen naar schatting tussen de 13,5 en 19,5 miljoen euro en komen voor rekening van de exploitant N.V. Westerscheldetunnel.

ANP
4 October 2024 11:01Gewijzigd op 4 October 2024 11:40

Directeur Harald Schoenmakers van de Westerscheldetunnel kon nog niet melden hoe het het verkeer wordt afgewikkeld als de oostbuis dichtgaat. Hij zei dat het nog te vroeg is om iets te zeggen over het eventueel openstellen van de westbuis van de tunnel voor verkeer in beide richtingen.

Om de overlast door de afsluiting te voorkomen is gekozen voor een technisch gedetailleerde voorbereiding. Ook moet in de komende anderhalf jaar een overeenkomst met een aannemer worden gesloten en is het noodzakelijk een vergunningsprocedure te doorlopen.

Vorig jaar augustus meldde de N.V. Westerscheldetunnel dat er een scheur en een breuk in de oostbuis waren aangetroffen. Onderzoek wees uit dat onder meer de druk van de bovenliggende grond en de samenstelling van de wapening in de betonnen segmenten samen tot de schade hebben geleid.

Bij de reparatiewerkzaamheden wordt gekozen voor het aanbrengen van een nieuwe betonnen ring over een lengte van 30 meter. Volgens de N.V. Westerschelde is de reparatie complex en „de enige oplossing voor duurzaam herstel”. In de periode tot de werkzaamheden is de veiligheid van het verkeer dat door de tunnel rijdt niet in het geding, verzekert de exploitant. Sinds het ontdekken van de schade, wordt de situatie in de tunnel voortdurend gemonitord.

De in 2003 geopende Westerscheldetunnel is 6,6 kilometer lang en verbindt Zeeuws-Vlaanderen met Zuid-Beveland. Automobilisten en motorrijders hoeven vanaf 1 januari 2025 niet meer te betalen voor het rijden door de tunnel. Zeeland krijgt van het Rijk 146 miljoen euro om de gemiste inkomsten door het deels tolvrij maken van de tunnel op te vangen. Vrachtverkeer blijft wel betalen voor de tunnel.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer