Rover wil op stations geen oerwoud aan paaltjes
Reizigersvereniging Rover wil dat er een streep gaat door een plan om stations in het noorden en oosten van het land te voorzien van een toeslagzuil voor de hsl. Dat wordt een oerwoud aan paaltjes en maakt het reizen „fors ingewikkelder”, meldt Rover.
Vanaf december rijdt de Intercity Direct via de hogesnelheidslijn door naar verschillende stations in het noorden en oosten van Nederland. Omdat NS een toeslag rekent voor deze trein, komt op veel stations een toeslagzuil, verwacht Rover. Vanaf december gaat het dan om bijvoorbeeld stations Amsterdam Zuid, Hilversum, Amersfoort Centraal, Almere Centrum en Lelystad Centrum. Later komen daar nog onder meer stations Zwolle, Assen, Groningen, Steenwijk, Heerenveen, Leeuwarden, Apeldoorn, Deventer en Enschede bij.
Of een gang naar die toeslagzuil nodig is, gaat volgens de reizigersvereniging afhangen van in welke trein je stapt, je reisroute en op welk station je weer uitstapt. „De reiziger moet deze puzzel zelf leggen. Bij een hsl-reis die voor het eerste deel met een ander vervoersbedrijf wordt afgelegd betekent dit dus uitchecken bij de eerste vervoerder, inchecken bij NS en ook nog langs de hsl-toeslagzuil.”
Directeur Freek Bos van Rover noemt de hogesnelheidslijn een zorgenkindje met veel vertragingen en uitval. „In plaats van reizigers tegemoet te komen door de toeslag af te schaffen, komt NS met een tsunami aan toeslagpaaltjes en een ingewikkelde opgave voor reizigers.”
Ook de NS ziet liever geen toeslagpaaltjes op de stations. „Het is alleen op dit moment niet mogelijk om de toeslag op een andere manier te innen”, zegt een woordvoerster. „We willen uiteindelijk toe naar een systeem waarbij de toeslag automatisch wordt geïnd, maar dat hangt weer samen met de invoering van de ov-pas.”