Economie

Regenachtig weer begin zomer drukt op verkopen bouwmarktketen Hornbach

Door het regenachtige weer aan het begin van de zomer hebben klanten van bouwmarktketen Hornbach minder grote uitgaven gedaan. Daardoor zag de onderneming, met onder andere achttien bouwmarkten in Nederland, de omzet in het afgelopen kwartaal licht dalen. Het aantal klanten nam wel toe, al ging dat volgens algemeen directeur Evert de Goede van Hornbach in Nederland niet vanzelf. „En ook voor de komende maanden blijft het een uitdaging”, zegt hij.

ANP
25 September 2024 07:58Gewijzigd op 26 September 2024 08:33

Bij Hornbach liep het tweede kwartaal van 1 juni tot 31 augustus. In die periode daalde de omzet in alle landen waar het bedrijf actief is met 1,7 procent ten opzichte van een jaar eerder tot ruim 1,6 miljard euro. Specifieke cijfers over de Nederlandse markt geeft het bedrijf niet. De brutowinst nam wel toe, met 2,1 procent tot bijna 563 miljoen euro. Die stijging schrijft Hornbach toe aan betere kostenbeheersing en voorraadbeheer.

De bouwmarktketen heeft al langer te maken met stijgende kosten, onder meer voor personeel. „Toch willen we voor onze klanten vast blijven houden aan onze laagsteprijsgarantie, zelfs ná aankoop”, legt De Goede uit. „Dat betekent dat we niet alle extra kosten kunnen doorberekenen. Consumenten waarderen dat en we zien dan ook dat het aantal klanten blijft groeien.”

Hornbach profiteerde in het eerste kwartaal van dit jaar juist nog van relatief goed voorjaarsweer. Als gevolg daarvan gaat over de eerste helft van het gebroken boekjaar wel een kleine omzetstijging in de boeken. Het Duitse familiebedrijf verwacht dat de omzet in het lopende boekjaar als geheel licht zal toenemen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer