Beleggers schrikken van expansieplannen winkelketen Miniso
De Chinese winkelketen Miniso, die ook in Nederland zit, is fors onderuit gegaan op de aandelenbeurzen. Beleggers zijn geschrokken van een aankondiging van de snelgroeiende retailer om te investeren in een van de noodlijdende megasupermarkten van het Aziatische land. Op de beurs in Hongkong kelderde het aandeel Miniso dinsdag tussentijds tot 39 procent. Op Wall Street, waar de onderneming ook een notering heeft, ging de koers maandag al tot 20 procent omlaag.
Miniso maakte maandag bekend dat het een belang van ruim 29 procent neemt in Yonghui Superstores. Daarmee is omgerekend zo’n 800 miljoen euro gemoeid. De zet kwam als een schok voor beleggers en analisten. Miniso’s investering „is mogelijk niet de beste besteding van het geld”, reageerden kenners van de firma Jefferies. „De deal zal het grootste deel van Miniso’s huidige netto kasgeld opslokken, wat beleggers wellicht liever hadden gezien in de vorm van een hoger dividend of de inkoop van eigen aandelen.”
Miniso werd in 2013 opgericht door de Japanse designer Miyake Junya en de Chinese ondernemer Ye Guofu. Blokker-eigenaar Mirage Retail haalde de keten enkele jaren terug via een franchiseconstructie ook naar Nederland. De keten kenmerkt zich volgens Mirage Retail door relatief kleine winkels met een snel wisselend assortiment van trendy artikelen. Wereldwijd telt Miniso inmiddels meer dan 5500 winkels in ongeveer honderd landen en regio’s.