Dure jeansmerken zorgen voor omzet
De jeansmarkt blijft het zeer goed doen in Nederland, ondanks de moeilijke tijden voor de textielbranche.
De spijkerbroek is een statussymbool geworden en een scheur in je jeans staat niet meer onverzorgd. Sterker nog, de duurdere merken, vanaf 200 euro, plukken er de vruchten van.
Cijfers van onderzoeksbureau GfK en de Mitex Modemonitor -goed voor zestig jeansspeciaalzaken- van brancheorganisatie Mitex bevestigen de luxepositie waarin de markt voor spijkerbroeken zich bevindt. In het jeansseizoen van april tot en met september 2004 hebben consumenten volgens het GfK 5 procent meer geld uitgegeven aan spijkerbroeken dan in het seizoen een jaar eerder.
De verkoop van jeans toont elke maand een omzetgroei, zelfs in de moeilijke maand januari. Waar andere kledingsegmenten, zoals vrouwen- en mannenmode, in deze maand alleen maar omzetdalingen incasseren, noteerde de jeansmarkt volgens de modemonitor een groei van 10,3 procent.
Denims zijn gewild, stelt Rosita van der Kwaak, vakredacteur van modevakblad Textilia: „De spijkerbroek wordt niet meer als slordig of onvolwassen gezien. De nieuwe kwaliteiten stralen een zekere luxe uit. Er zijn zelfs veel nieuwe merken bijgekomen die zich juist profileren met een luxe imago en uitstraling. Deze merken worden vrijwel niet meer in de gewone jeanswinkels verkocht, maar juist in exclusieve speciaalzaken.”
Voorbeelden daarvan zijn Seven, For All Mankind en Citizens of Humanity. Alle drie de zaken hebben jeans vanaf 200 euro. Volgens Van der Kwaak is de consument bereid dit geld ervoor uit te geven omdat de broeken een goede pasvorm hebben en er een goede kwaliteit denim wordt gebruikt.
Door de populariteit van dure en luxe jeansmerken zijn er nieuwe merken bijgekomen. Een daarvan is het Nederlandse merk Intoxica; een jeanslijn voor mannen. Het merk, dat gebruik maakt van Japanse denimstoffen, werd anderhalf jaar geleden ontwikkeld door ontwerper Kentroy Yearwood en commercieel directeur Faisel Samseer. Yearwood: „De denim wordt geweven op antieke weefgetouwen uit de 18e eeuw, zodat de jeans een speciale uitstraling krijgt. Het katoen is daarnaast grotendeels biologisch geproduceerd. Hierdoor kunnen er per seizoen niet meer dan 10.000 stuks worden gemaakt. Dit geeft Intoxica een exclusief karakter dat past bij het luxe segment van deze tijd.”