Onderzoek: slimmer laden bij werk en publieke paal populairder
Mensen met elektrische auto’s zijn in het afgelopen jaar vaker slimmer gaan laden op het werk en bij de publieke laadpaal, komt naar voren uit een jaarlijks Nationaal Laadonderzoek, uitgevoerd door de Rijksuniversiteit Groningen. Bij deze manier van laden plugt de automobilist in bij aankomst, maar het laden begint, bijvoorbeeld via een app, op een gunstiger moment of met een andere snelheid.
Dit hangt af van wanneer de stroom goedkoper is, er meer duurzame stroom beschikbaar is, of wanneer het minder druk is op het stroomnet. Thuis wordt al vaak slim geladen (83 procent). Van de elektrische rijders geeft 17 procent aan weleens slim te laden op het werk, tegenover 10 procent vorig jaar. Bij de openbare laadpaal is dit percentage gestegen tot 23, van 14 procent vorig jaar.
Uit het onderzoek blijkt ook dat veel mensen met elektrisch aangedreven auto’s nog altijd veel knelpunten ervaren bij het laden in het buitenland, hoewel de klachten zijn afgenomen. Zij ondervinden vooral problemen met onduidelijkheid over de werking van de laadpas of laadapp in het buitenland, defecte laadpalen en een gebrek aan oplaadpunten. Andere knelpunten zijn tijdverlies door uitzoekwerk en het moeten omrijden om te kunnen laden.
Volgens de onderzoekers gaat 69 procent weleens met de elektrische auto naar het buitenland voor werk of vakantie. Van die groep ervaart 38 procent weleens knelpunten. Dat is minder dan vorig jaar, toen 47 procent aangaf knelpunten te ervaren bij laden in het buitenland. „Het minst tevreden is men over de laadmogelijkheden in het buitenland, maar deze score is wel gestegen van een 5,9 in 2023 naar een 6,2 in 2024”, staat in het rapport.
De laadinfrastructuur in Nederland scoort volgens de onderzoekers een ruime voldoende of hoger. „Het thuislaadpunt wordt zoals in voorgaande edities het best beoordeeld met een 9,2.”
Het aanvragen van een laadpaal in een VvE (Vereniging van Eigenaren) verloopt nog altijd moeizaam. In 70 procent van de gevallen worden knelpunten ervaren, zoals het afwijzen van de aanvraag (44 procent) en zorgen om veiligheid (38 procent). Bij de snelladers in Nederland ervaart 30 procent weleens problemen, zoals een niet werkende laadpas, een defecte laadpaal en drukte bij de laadpaal.
Het onderzoek is een initiatief van ElaadNL, Vereniging Elektrische Rijders en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).