LEGO-topman: consument draait niet op voor duurdere stenen
LEGO maakt zijn speelgoed en andere producten niet duurder voor consumenten omdat de fabrikant meer duurzame materialen gebruikt. Dit stelt topman Niels Christiansen van het Deense bedrijf.
De speelgoedmaker gebruikt naar eigen zeggen steeds meer hernieuwbaar en gerecycled resin in zijn stenen. Resin is een mengsel van gemalen steen en kunsthars. In de eerste helft van dit jaar kwam 22 procent van de resin uit duurzame bronnen, schat LEGO. Het is wel aanzienlijk duurder dan regulier materiaal, aldus de topman. „Maar we kunnen de kosten dekken. Dat schuiven we niet af op consumenten”, zegt hij in een toelichting op de resultaten van de eerste zes maanden van het jaar.
Tegelijk kocht de fabrikant volgens hem minder regulier materiaal, ondanks de stijgende verkopen in de eerste jaarhelft. De verkopen lagen 14 procent hoger dan in de eerste helft van 2023, meldt de speelgoedfabrikant in zijn resultaten.
Voor de productie van reguliere stenen wordt olie gebruikt. De olie en de duurzame materialen worden met elkaar gemengd om daar LEGO-producten van te maken. De speelgoedfabrikant wil het aandeel duurzame materialen tot 2032 verder verhogen.
Ook de omzet en de nettowinst gingen in de eerste zes maanden van het jaar omhoog. De speelgoedfabrikant wijt dit aan een sterkere vraag in vooral Europa en Amerikaanse landen en zijn „diverse portfolio voor alle leeftijden en interesses”. LEGO denkt nu hogere resultaten te halen in heel 2024 dan werd verwacht. „We begonnen het jaar met de verwachting van een laag enkelcijferige groei. Daar lopen we nu ver op vooruit en we zullen het jaar sterker eindigen dan dat vooruitzicht”, zegt Christiansen.
Dit jaar wil LEGO ook honderd nieuwe winkels openen. In de eerste helft van het jaar kwamen er 41 bij. Zo opende de fabrikant een nieuwe winkel in Jakarta, zijn grootste winkel in Zuidoost-Azië.