Omzet moederbedrijf Albert Heijn stijgt vooral door onlineverkoop
Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft in het tweede kwartaal de omzet licht zien stijgen, vooral dankzij de activiteiten in Europa. In de Verenigde Staten heeft het moederbedrijf van Albert Heijn, bol, Etos en Gall & Gall te maken met een dalende verkoop. Vooral online deed Ahold het afgelopen kwartaal goede zaken.
Albert Heijn merkt duidelijk de gevolgen van het verbod op de verkoop van tabak door supermarkten. Dat drukte op de opbrengsten.
De onlineomzet van Ahold steeg met 3,4 procent. Ook Albert Heijn ziet de verkoop online sterk toenemen. De omzet van het gehele Ahold-concern steeg in het tweede kwartaal tot 22,3 miljard euro, een bescheiden groei van 0,7 procent.
Ahold profiteert steeds meer van de verkoop van eigen huismerken. Door de hoge inflatie van de afgelopen jaren vermijden mensen vaker duurdere producten.
Ahold-topman Frans Muller is tevreden over de cijfers. „We liggen goed op koers om onze strategische ambities en financiële doelen voor 2024 te realiseren.”