KLM heeft hulp beveiliging marechaussee afgeslagen
De KLM heeft de afgelopen jaren een aantal keren een aanbod van de Koninklijke Marechaussee afgeslagen om waardetransporten te helpen beschermen. Het was toen al duidelijk dat de Nederlandse luchtvaartmaatschappij geen goede beveiliging had voor deze taak.
Dat stellen bronnen op de luchthaven aan het ANP. De KLM wilde niet dat nog meer partijen van deze waardetransporten op de hoogte werden gesteld.
De luchthaven Schiphol begon twee jaar geleden met Geldnet te onderhandelen over een contract. Volgens de directeur van waardevervoerder Geldnet, P. Verzendaal, liepen de onderhandelingen die overigens werden gevoerd met de luchthaven Schiphol, op niets uit. „Ze wilden niet aan de veiligheidscondities voldoen die wij eisten".
De KLM is zelf verantwoordelijk voor de beveiliging van de waardetransporten. De maatschappij maakt geen gebruik van gepantserde auto’s. Ook zeggen de bronnen dat blijkt dat gewoon personeel van KLM–Cargo wordt ingezet bij deze bijzondere transporten. Zij zijn niet als beveiligingsbeambte opgeleid. Een woordvoerder van de KLM ontkent dit overigens. Hij zegt dat de KLM wel degelijk van gecertificeerd beveiligingspersoneel gebruik maakt voor het uitvoeren van waardetransporten.
De zegsman van de KLM benadrukt verder in een reactie dat zijn luchtvaartmaatschappij ervan uit mag gaan dat het platform waarop het vervoer van waardevolle goederen plaatsvindt, een beveiligd terrein is. Verder wil hij niet reageren. „We wachten eerst het onderzoek van de marechaussee af”.
De bronnen op Schiphol melden verder dat de buit van ongeveer 75 miljoen euro niet in beschermde, tegen diefstal beveiligde koffers zat. Ze zeggen dat de kapitale goederen gewoon in zakken zijn vervoerd. Daardoor wordt het de daders niet moeilijk gemaakt om ook daadwerkelijk bij de buit te komen.
De overval gebeurde op het beveiligde platform van Schiphol. Dit deel van de luchthaven wordt beveiligd door Schiphol zelf, aan de hand van richtlijnen gesteld door het ministerie van Justitie. Ook deze beveiliging is niet waterdicht, zo blijkt uit recente controles op de uitvoering van deze beveiliging.
Minister Donner (Justitie) liet dinsdag als verantwoordelijk bewindsman weten dat de KLM en de marechaussee op Schiphol naar aanleiding van de roofoverval extra veiligheidsmaatregelen hebben genomen. Zo wordt onder meer onderzocht of het mogelijk is al dit jaar in plaats van volgend jaar een systeem van toegangscontrole voor personeel met biometrische gegevens (irisscan) in te voeren.
De criminelen overvielen vrijdag een busje van KLM Cargo dat met een zending juwelen en diamanten op weg was naar een toestel van Tulip Air met bestemming Antwerpen. Zij wisten ongezien het platform op te komen. Ze reden met een busje van KLM–Cargo dat open was en waarvan het sleuteltje in het contact zat naar het transport.
Bij het vliegtuig en het waardetransport aangekomen, dwongen zij de KLM–medewerkers met automatische wapens het busje met de kapitale lading af te geven. De criminelen reden vervolgens met dit busje het afgesloten vrachtplatform af door achter een andere auto te kleven die onder de slagboom doorreed.
In de haast wisten de criminelen niet alle waardevolle lading mee te nemen. De waardevolle spullen die de criminelen hebben achtergelaten in het KLM–busje, heeft de marechaussee onderzocht en aan de KLM teruggegeven. Tot zover bekend is er nog niets van de buit teruggevonden, zegt een woordvoerder van de marechaussee op Schiphol.
Donner benadrukte dinsdag in de Tweede Kamer nog dat Schiphol en niet de marechaussee verantwoordelijk is voor de bewaking van het platform. Wel moet de marechaussee op de luchthaven toezicht op die beveiliging houden aan de hand van het door het ministerie gestelde richtlijnen. Een woordvoerder van het ministerie van Justitie wijst nog op inspecties van de Europese Unie, die volgens hem hebben uitgewezen dat de beveiliging op Schiphol voldoet aan de wettelijke eisen.