Winst InBev flink gestegen
De nettowinst van InBev, ’s werelds grootste bierbrouwer, is vorig jaar met 42 procent gestegen van 505 miljoen tot 719 miljoen euro. De omzet groeide met 22 procent tot 8,57 miljard euro.
Dat heeft het concern woensdag bekendgemaakt.
InBev ontstond vorig jaar door een fusie van het Belgische Interbrew en het Braziliaanse AmBev. Het concern heeft een aandeel van 13 procent op de wereldbiermarkt, met als belangrijkste merken Stella Artois, Beck’s en Brahma. De bierverkoop beliep vorig jaar 153,7 miljoen hectoliter. Interbrew ging met 3,3 procent vooruit naar 101,1 miljoen hectoliter en groeide daarmee tweemaal zo sterk als de wereldmarkt. AmBev en kleinere aankopen zorgden voor 52,6 miljoen hectoliter.
De cijfers komen ongeveer overeen met de verwachtingen van analisten. Volgens de topman van InBev, John Brock, tonen de resultaten dat de onderneming goed op weg is om in 2005 en de daaropvolgende jaren duurzame groei van het interne verkoopvolume en de winst te realiseren.