Economie

Bellen naar bedrijf kost veel tijd en geld

Een telefoontje plegen naar bedrijven en instellingen kost veel geld en tijd. De wachttijd bedraagt soms ruim een halfuur en de kosten voor één belletje kunnen oplopen tot 6 euro. Dat blijkt uit een steekproef van het Algemeen Dagblad, die de resultaten woensdagpubliceerde.

ANP
2 March 2005 10:39Gewijzigd op 14 November 2020 02:17

Vooral de Belastingtelefoon drijft mensen tot wanhoop. Het gratis telefoonnummer 0800-0543 van de Belastingdienst is slecht bereikbaar; mensen boffen als zij door het keuzemenu komen, schrijft de krant. Wie door het menu heen komt, moet vervolgens lang wachten op een belastingmedewerker. Tijdens een steekproef liep de wachttijd op tot ruim een halfuur.

Met een gemiddelde wachttijd van 12 minuten eindigde de Belastingtelefoon in de steekproef op een tweede plaats op de lijst van slecht bereikbare organisaties. Computerbedrijf Packard Bell, met een gemiddelde wachttijd van 15 minuten, staat bovenaan. De wachttijden van de organisatie variëren van 7 seconden tot bijna 58 minuten.

Bellers mét garantie bij Packard Bell staan gemiddeld het langst in de wacht: 15,03 minuten. Bellers zonder garantie krijgen eerder een medewerker aan de lijn (na 13,46 minuten) maar die bellers betalen wel ruim 6 euro. Klanten met garantie leggen ruim 2 euro neer.

Voor het onderzoek van Algemeen Dagblad belde de redactie in de tweede helft van januari en de eerste week van februari tienmaal naar veertig organisaties. De wachttijden varieerden van een seconde tot ruim 57 minuten. Gemiddeld duurde het 2,64 minuten voordat een beller uit de wacht werd gehaald. Toch is het een verbetering ten opzichte van vorig jaar. Toen bedroeg de gemiddelde wachttijd 3,23 minuten. Maar de tijd is nog altijd langer dan de 30 tot 60 seconden die de consument volgens onderzoek aanvaardbaar vindt.

Het Algemeen Dagblad heeft ook verbeteringen geconstateerd. Gemeentebelastingen Rotterdam veroorzaakte vorig jaar ergernis toen mensen ongeveer 16 minuten aan de lijn hingen. Tegenwoordig heeft de dienst een gemiddelde wachttijd van 30 seconden. Ook Dunnet Computers en zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea scoren beter dan in 2004.

In de concurrentieslag tussen de ANWB en Route Mobiel wint de Wegenwacht. De telefonisten van het gratis alarmnummer voor pech onderweg staan de bellers binnen gemiddeld 29 seconden te woord, bij Route Mobiel duurt dat 50 seconden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer