Grote verbouwing station Amsterdam Lelylaan begint in 2028
De grote verbouwing van station Lelylaan in Amsterdam begint in 2028. De Vervoerregio Amsterdam meldt woensdag dat er genoeg geld is verzameld. In 2032 moet de opknapbeurt klaar zijn.
De Vervoerregio Amsterdam, de gemeente Amsterdam, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en de NS investeren samen 130 miljoen euro in de renovatie. Dat is bijna twee keer zo veel als de 70 miljoen euro die in 2021 werd genoemd toen de verbouwing werd aangekondigd. De kosten vallen hoger uit door onder meer de complexiteit van het project en de gestegen bouwkosten van de afgelopen jaren.
Het nieuwe Lelylaan moet overzichtelijker en veiliger worden. De stationshal krijgt een grotere en handigere inrichting, met rechte trappen, meer glas en minder obstakels, en ruimte voor een winkel. Het stationsgebied wordt toegankelijker door bredere tramhaltes en een nieuwe fietsenstalling met plek voor 2900 fietsen binnen en 900 op straat. Ook worden de looproutes en bewegwijzering verbeterd en rijdt de tram na de verbouwing vaker door de aanleg van een nieuwe keerlus.
Het station in Nieuw-West is nu nog één van de slechtst gewaardeerde stations van Nederland. Het krijgt met een 6,2 het laagste rapportcijfer van Amsterdam, blijkt uit recent onderzoek van NS en ProRail. Sommige reizigers mijden Lelylaan omdat ze zich er onveilig voelen, vooral ’s avonds en ’s nachts, zegt verkeerswethouder Melanie van der Horst. „Door te zorgen voor een overzichtelijke stationshal, zonder rare, donkere hoekjes, willen we ervoor zorgen dat meer mensen van het station gebruikmaken.”
In 2027 moeten de voorbereidende werkzaamheden klaar zijn. Een jaar later beginnen de „forse bouwactiviteiten”, die tot 2032 duren. Het is de bedoeling dat het openbaar vervoer en verkeer op de Lelylaan gewoon door kunnen gaan, aldus de Vervoerregio. Reizigers en buurtbewoners worden na de zomer verder geïnformeerd.