Slecht geïnformeerde patiënt krijgt toch vergoeding
Verzekeraars die een verzekerde aantoonbaar niet goed hebben geïnformeerd over de vraag of zij wel een contract hebben gesloten met het ziekenhuis van zijn keuze, moeten alsnog de rekening betalen. Dat heeft minister Hoogervorst (Volksgezondheid) dinsdag in de Tweede Kamer gezegd.
Sinds 1 februari zijn verzekeraars niet meer verplicht om met elk ziekenhuis een contract te sluiten voor bepaalde niet–spoedeisende behandelingen. Het gaat daarbij, bijvoorbeeld om staar–, knie– en heupoperaties. Als een patiënt naar een ziekenhuis wil waar zijn verzekeraar geen contract mee heeft, hoeft de verzekeraar niet alle kosten te vergoeden. Maar dan moet de verzekeraar zijn klanten wel goed geïnformeerd hebben.
Omdat veel patiënten hier niet van op de hoogte zijn, doen veel verzekeraars nog niet zo moeilijk. Maar een enkele zorgverzekeraar houdt voet bij stuk en vergoedt niet het volledige bedrag als een patiënt een knieoperatie bij een ander ondergaat. Zo gaat CZ daarmee om, bleek afgelopen weekend uit uitspraken van bestuursvoorzitter M. Leers in het Algemeen Dagblad.
Minister Hoogervorst denkt echter dat het in de praktijk wel zal meevallen. CZ heeft met erg veel ziekenhuizen contracten afgesloten, hield hij een aantal verontruste Kamerleden voor.