Donner: extra veiligheidsmaatregelen op Schiphol
Schiphol, KLM en de Koninklijke Marechaussee hebben extra veiligheidsmaatregelen genomen na de diamantroof op Schiphol van vrijdag. Dat zei minister Donner (Justitie) dinsdag in de Kamer.
Er is tijdelijk extra personeel van de marechaussee vrijgemaakt voor permanente surveillances rond het platform waar de roof plaatshad. Ook gaat de marechaussee voorlopig waardetransporten bewapend beveiligen. Dat gebeurde tot deze week alleen door beveiligers van de KLM.
Ook kan de geldigheidsduur van toegangspasjes voor personeel worden verkort en wordt nu onderzocht of er al dit jaar kan worden overgegaan naar een systeem van toegangscontrole voor personeel met biometrische gegevens (irisscan). Verder wordt de screening van personeel door de Algemene Inlichtingen– en Veiligheidsdienst (AIVD) geïntensiveerd, aldus Donner.
De criminelen overvielen vrijdag een busje van KLM Cargo dat met een zending juwelen en diamanten op weg was naar een toestel van Tulip Air met bestemming Antwerpen. Zij bedreigden drie beveiligingsmedewerkers van de KLM en reden met het busje het afgesloten vrachtplatform af. De marechaussee vond het busje later terug op een industrieterrein in Hoofddorp. Volgens Donner is nog altijd niet duidelijk wat er precies is gebeurd. De KLM had het transport niet aangemeld bij de marechaussee. Op het moment van de roof zaten de sleutels nog in het busje. De KLM zette het transport om „hun moverende redenen” niet stil. De overvallers wisten het platform af te komen door achter een andere auto te „plakken” die onder de slagboom reed, aldus de minister.
Donner benadrukte dat Schiphol en niet de marechaussee verantwoordelijk is voor de bewaking van het platform, maar dat de marechaussee wel toezicht op die beveiliging houdt. De bewindsman zei geen aanwijzingen te hebben dat die controle heeft gefaald.
De begeleiding van waardetransporten is ook geen primaire taak van de marechaussee. Volgens Donner is in dit geval de bedrijfsbeveiliging in het geding. De KLM en andere luchtvaartmaatschappijen nemen volgens hem talloze maatregelen om te voorkomen dat personeelsleden zelf eventueel de fout ingaan. Maar het is niet te voorkomen dat in een gemeenschap van 60.000 mensen criminaliteit voorkomt, aldus Donner. Van hen hebben er ongeveer 30.000 een Schipholpas waarmee ze van het onbeschermde naar het beschermde gebied van de luchthaven kunnen gaan.
Donner noemde de roof verontrustend, maar mensen mogen volgens hem nu niet concluderen dat Schiphol geen veilige luchthaven is. Hij wees erop dat de Amerikanen Schiphol zien als een van de veiligste „zo niet de veiligste” luchthaven van Europa.