Trein trager door nieuw onderhoud
Consumentenorganisaties zoals ANWB en Rover willen dat spoorbeheerder ProRail afziet van zijn nieuwe manier van spooronderhoud. Uit een proef met het nieuwe systeem is gebleken dat de vertragingen van het treinverkeer „sterk” toenemen.
ProRail wil op werkdagen sporen overdag tijdelijk kunnen afsluiten voor het treinverkeer. Treinen kunnen in beide richtingen dan van één spoor gebruikmaken. Ze moeten op drukke trajecten op elkaar wachten. De baanwerkers kunnen zo veilig hun inspectie uitvoeren of klein onderhoud doen.
De afgelopen maanden is dit nieuwe zogenoemde „onderhoudsrooster” getest op de trajecten Utrecht-Enschede en Utrecht-Hilversum. Locov, waarin consumentenorganisaties zoals ANWB, Rover en Consumentenbond vertegenwoordigd zijn, meldde maandag dat de reistijden in de proef langer werden.
In de test reden tevens minder treinen. Reizigers missen door de vertragingen en de aangepaste dienstregeling de aansluiting met andere treinen of moeten extra overstappen. „De kwaliteit van het vervoer per spoor gaat flink achteruit, zeker wanneer de maatregel op landelijke schaal wordt ingevoerd. Vooral de betrouwbaarheid en de voorspelbaarheid van het vervoer zijn in het geding”, waarschuwt Locov.
ProRail moet het onderhoud aan het spoor anders aanpakken wegens de strikte Arbo-regels. Ook heeft de organisatie zich voorgenomen het klein onderhoud wat efficiënter te doen.
Een woordvoerder van ProRail kent de kritiek van de consumentenorganisaties. De eerste ervaringen met het nieuwe onderhoudsrooster zullen binnen nu en een aantal weken worden geëvalueerd. „De reacties van de consumentenorganisaties worden daarin meegenomen.” Hij wil niet vooruitlopen op die beoordeling.