OVV: risico’s op toenemende drukte Noordzee niet goed in beeld
De risico’s van de toenemende drukte op de Noordzee zijn niet goed in beeld bij de overheid, stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Schepen, windparken en olieplatforms hebben allemaal ruimte nodig. De raad adviseert een betere beheersing van de risico’s voor de veiligheid, „om nare verrassingen voor de scheepvaart en het milieu in de toekomst te voorkomen”.
De OVV startte het onderzoek naar de risico’s op de Noordzee naar aanleiding van het op drift geraakte vrachtschip Julietta D. Begin 2022 kwam dat schip tijdens een storm in de problemen. Het anker dat het schip voor de kust bij IJmuiden vast moest houden, hield het niet. Julietta D kwam in botsing met een ander voor anker liggend schip en raakte ook twee onderdelen van een windpark in aanbouw. De OVV wilde weten hoe veiligheid is meegenomen in besluitvorming over het plaatsen van vaste objecten, zoals windmolens in de Noordzee.
„’Wat een rust en wat een ruimte” denk je misschien als je vanaf het strand uitkijkt over een ogenschijnlijk eindeloze Noordzee. Uit het zicht, achter de horizon neemt de drukte op de Noordzee echter toe”, zo schrijft de raad in een rapport. Op de Noordzee wordt gevist, er zijn platforms voor olie- en gaswinning, oefengebieden van Defensie, natuurgebieden en windturbines. Bij vrijwel alle activiteiten zijn schepen betrokken. Komende decennia wordt de zee nog drukker, aldus de OVV. Zo komen er meer windmolens bij om de klimaatdoelen te kunnen halen. „Met de verwachte toename van het aantal vaste objecten op de Noordzee wordt de ruimte voor scheepvaart steeds verder beperkt.”
Op dit moment kunnen „windgevoelige schepen” zoals grote containerschepen bij windkracht 6 al in de problemen komen op de Noordzee. Ze hebben te weinig ruimte om in noodgevallen rond te kunnen draaien en sleepboten kunnen niet altijd helpen. Een en ander is risicovol voor bijvoorbeeld bemanningsleden en ook voor het milieu, als een schip vracht verliest.
De OVV adviseert het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om te kijken hoe verschillende activiteiten op zee veilig naast elkaar kunnen plaatsvinden. Ook moet bij het maken van keuzes over de inrichting de Noordzee als één geheel worden gezien. Daarvoor is ook samenwerking nodig met de zes andere landen die aan de Noordzee grenzen.