Onderwijs wil beter lesmateriaal en meer vrijheid bij inkoop
De kwaliteit van lesmaterialen moet omhoog en het moet afgelopen zijn met zogeheten koppelverkoop waarbij leer- en werkboeken alleen als pakket worden verkocht, stellen organisaties uit het basis- en voortgezet onderwijs. De onderwijsbonden, PO-Raad, VO-Raad en andere onderwijsorganisaties willen dat professionals uit de sector meer zelf „de regie krijgen” bij het ontwikkelen van betere leermiddelen.
De organisaties pleiten in een manifest voor meer keuzevrijheid bij het inkopen van lesmateriaal. Ze beklagen zich over uitgevers die leermiddelen uitsluitend als volledig pakket verkopen, soms ook inclusief digitaal materiaal. „Er belandt ieder jaar een berg aan werkboeken in de prullenbak”, stellen de onderwijsorganisaties. Ze maken zich zorgen over de hoge kosten van de inkoop. De btw-verhoging op boeken van 9 naar 21 procent, die de rechtse coalitie die het land gaat regeren heeft aangekondigd, komt daar nog bovenop.
Uit een peiling onder ruim 2500 mensen uit de eigen achterban halen de organisaties dat er veel onvrede is over de huidige leermiddelen. Zes op de tien ondervraagden vinden dat vaak „niet duidelijk is op basis van welke wetenschappelijke kennis de keuzes zijn gemaakt”. Ongeveer de helft is ontevreden over de „grote hoeveelheid lesstof”, waarbij het ontbreekt aan zicht op wat die stof bijdraagt aan het behalen van de vastgestelde kerndoelen. Het aanbod en de toegankelijkheid voor leerlingen met een beperking moet volgens de leerkrachten en andere onderwijsprofessionals ook beter.
De oproep van het onderwijsveld is zowel aan de politiek als aan de uitgevers van lesmaterialen gericht.