TikTok laat advertenties met desinformatie toe, aldus onderzoek
TikTok staat advertenties met politieke desinformatie toe op het platform, terwijl dat tegen de eigen richtlijnen ingaat, stelt campagnegroep Global Witness na eigen onderzoek. TikTok bevestigt dat er advertenties op het platform terechtkwamen die in strijd waren met de eigen richtlijnen door een „menselijke fout”.
In aanloop naar de Europese verkiezingen maakte Global Witness zestien advertenties met valse informatie die op TikTok, YouTube en X geplaatst moesten worden. Daarbij kwamen alle advertenties zonder problemen op TikTok, terwijl YouTube er veertien tegenhield en X ze allemaal stopte. De advertenties bevatten desinformatie met bijvoorbeeld waarschuwingen aan kiezers om niet naar het stembureau te komen en dat de kiesgerechtigde leeftijd verhoogd zou zijn naar 21 jaar, in plaats van 18 jaar.
„TikTok staat geen betaalde politieke reclame toe en onze systemen hebben deze politieke inhoud correct geïdentificeerd en verhoogd voor menselijke beoordeling. Ze werden ten onrechte goedgekeurd door een menselijke fout, en we hebben onmiddellijk nieuwe processen ingesteld om dit in de toekomst te helpen voorkomen”, laat een woordvoerder weten.