EconomieLuchtvaart

Kabinet beperkt aantal nachtvluchten op Schiphol

Het kabinet wil dat per 2025 minder vliegtuigen ’s nachts opstijgen of landen op luchthaven Schiphol. De luidste toestellen worden tussen 23.00 en 07.00 uur helemaal geweerd. Luchtvaartmaatschappij KLM reageert kritisch.

Redactie economie
24 May 2024 19:03
Schiphol verwerkt nu nog 32.000 nachtvluchten, maar dat worden er 27.000. beeld ANP, Jeffrey Groeneweg
Schiphol verwerkt nu nog 32.000 nachtvluchten, maar dat worden er 27.000. beeld ANP, Jeffrey Groeneweg

Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) kondigde de maatregel vrijdag na afloop van de ministerraad aan. Nu verwerkt Schiphol nog 32.000 nachtvluchten, maar dat worden er 27.000. Eerder zette het kabinet in op maximaal 28.700 nachtvluchten.

De luidste toestellen, zoals de Boeing 747-400, mogen in de nachtelijke uren niet meer opstijgen of landen. Ook gaat Schiphol het gebruik van lawaaierige toestellen duurder maken, zodat maatschappijen worden gestimuleerd stillere vliegtuigen in te zetten. Per november van dit jaar gaat KLM vrijwillig lawaaiige toestellen in de nacht vervangen door stillere vliegtuigen.

Om omwonenden rust te gunnen gaan twee banen waar de afgelopen jaren extra verkeer op is gekomen dicht tussen 13.00 en 15.00 uur 's middags.

Het kabinet overweegt een nachtsluiting per 2026. „Maar eerst moet duidelijk zijn wat de impact ervan is, op de hinder maar ook op de luchtvaartsector”, aldus het ministerie. Deze zomer  worden de uitkomsten van dat onderzoek verwacht.

Totale aantal stijgt

Per saldo mag er door de maatregelen van het kabinet wel meer gevlogen worden. Aangezien Harbers de hinder nu verder vermindert dan het kabinet eerst van plan was, kan het maximale aantal vluchten naar 460.000 of 470.000, in plaats van het eerder genoemde aantal van 452.500. Het beperken van het totale aantal vluchten mag volgens Europese regels alleen als laatste optie.

Harbers probeert al sinds 2022 Schiphol te laten krimpen en zo overlast te beperken, maar botste hierover met de Europese Commissie en de Verenigde Staten. Daarop schortte hij zijn krimpplannen op. Hiermee kwam de minister klem te zitten, want de rechter wilde nog wel dat de overlast voor omwonenden zou worden beperkt. Als antwoord daarop past Harbers nu zijn plan op deze manier aan.

Stiller

Schiphol steunt „vanzelfsprekend” de maatregelen die het kabinet neemt. Die „dragen bij aan een stiller Schiphol”, stelt de luchthaven. „De gekozen maatregelen sluiten grotendeels aan op de acties uit ons eigen 8-puntenplan. Belangrijk is dat wij en het ministerie met omwonenden in gesprek blijven om te horen of ze daadwerkelijk minder hinder ervaren”, zegt de luchthaven.

KLM, waar ook Transavia onder valt, noemt het weren van de luidste vliegtuigen tussen 23.00 en 07.00 uur „schadelijk en niet proportioneel”. Volgens de luchtvaartmaatschappij heeft dit grote gevolgen voor vrachtvluchten, omdat nieuwe, stillere vliegtuigen pas in 2026 worden geleverd.

Meer over
Duurzaamheid

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer