Luchtvaart klap Irak en SARS te boven
De luchtvaartsector lijkt de klap van de oorlog in Irak en de uitbraak van de longziekte SARS in Azië te boven. Dat meldt de exploitant van luchthavens Schiphol Group.
In vergelijking met het voorgaande verslagjaar zijn de inkomsten van de luchthavens die van de groep deel uitmaken in 2004 gestegen. Afgezien van ongerealiseerde waardeveranderingen steeg het resultaat na belastingen in 2004 met 13 procent tot 155 miljoen euro. Dat blijkt uit de donderdagochtend gepubliceerde jaarcijfers.
Omdat de waardeverandering van commercieel vastgoed gewoon meetelt, is de uitkomst relatief minder positief. In vergelijking met 2003 daalde het resultaat na belastingen met 17 procent tot 158 miljoen euro. De reden is een minder sterke stijging van de waarde van de vastgoedbeleggingen. Droeg deze over het voorgaande verslagjaar nog voor 83 miljoen euro bij aan het resultaat, vorig jaar was dat tot 5 miljoen euro geslonken.
De netto-omzet steeg in 2004 in vergelijking met het voorgaande boekjaar met 3,2 procent tot 888 miljoen euro. Schiphol Group dankt dit vooral aan een toename van de inkomsten uit havengelden, concessies aan de horeca en autoparkeergelden. Opvallend is dat vooral de regionale luchthavens een sterke stijging lieten zien. Parkeergelden van vliegtuigen leverden minder op.
Het aantal passagiers steeg vorig jaar met 6,5 procent, het aantal vliegtuigbewegingen met 2,4 procent, terwijl het gemiddeld startgewicht per toestel toenam van 94,2 ton tot 97,7 ton.
Ook de kosten zullen verder stijgen, onder meer vanwege genomen extra beveiligingsmaatregelen, salarissen en hogere afschrijvingen die verband houden met het gereedkomen van grote investeringsprojecten. De investeringen op Schiphol zullen dit jaar 400 miljoen euro bedragen.
Voor 2005 verwacht de directie voor de luchthaven Schiphol een groei van het aantal passagiers tot 5 procent en van het vrachtvervoer van ongeveer 5,5 procent.
Het resultaat na belastingen, afgezien van commercieel vastgoed, zal in 2005 „dezelfde orde van grootte” hebben als in 2004. Vooropgesteld natuurlijk dat de economie verder aantrekt en rampen uitblijven.