Louke van Engelen vertelt verhalen met haar kunst
Een verhaal vertellen met kunst: dat is wat Louke van Engelen (18) uit Hoevelaken het liefst doet. Met potlood, olieverf of aquarel. „Vaak zeggen mensen: „Kunstacademie, moet je dat nou wel doen?” Maar ik vind die opleiding echt het leukst.”
Kunst is al van jongs af aan Loukes interesse. „Op de basisschool was ik altijd al het creatieve kind, en dat is zo gebleven. Ik tekende veel. Later is daar schilderen bij gekomen. Dat doe ik met alle denkbare middelen: olieverf, acryl, aquarel, kleurpotlood… Eigenlijk alles wat je maar kunt verzinnen.” Ze plaatst haar werk soms op Instagram, maar tot nu toe werkt ze niet in opdracht.
Toch bleek het vinden van de juiste vervolgopleiding nog een zoektocht. „Ik was altijd al geïnteresseerd in kunst en het creatieve. Maar ja, iedereen zegt: „Kunstacademie, moet je dat nou wel doen? Daar is toch geen werk in te vinden…?””
Ze keek daarom eerst rond bij verschillende opleidingen, zoals psychologie en pedagogiek. „Maar tijdens open dagen kwam ik telkens tóch weer bij de kunstacademie uit. Die vond ik echt het leukst.”
Uiteindelijk koos Louke voor kunstacademie ArtEZ in Zwolle. „Ik heb ook gekeken bij de opleiding Fine Art, oftewel beeldende kunst, aan de kunstacademies van Utrecht en Enschede, maar Zwolle sprong er toch uit. De opleiding Illustration Design, waarbij de focus vooral op illustratiewerk ligt, is meer praktisch toepasbaar: je leert er hoe je met kunst een verhaal vertelt.”
In totaal duurt de opleiding vier jaar. „In het eerste jaar probeer je zo veel mogelijk uit en is het doel vooral om daarin je eigen weg te vinden. Dat verdiep je in jaar twee en drie. In jaar vier ga je uiteindelijk verder in de richting die je hebt gekozen.” De opleiding is breed opgezet, zegt Louke. Zo maak je als student kennis met onderwerpen als typografie en schilderen, maar ook kunstgeschiedenis staat op het programma.
Om aan de opleiding te beginnen, moet je officieel worden toegelaten, zegt Louke. „Dat is een heel gedoe. Voor Illustration Design moest ik bijvoorbeeld een thuisopdracht maken. Die moest ik samen met mijn portfolio opsturen om door de voorselectie te raken. Vervolgens moest ik naar de school zelf komen en daar nóg eens alles laten zien. Ik heb er veel tijd en energie in gestoken – maar dat was het waard. Ik ben toegelaten!”
Wat ze later met haar opleiding gaat doen, weet ze nog niet precies. „Misschien verkoop ik over vier jaar wel kaartjes of illustreer ik boeken. Het kan nog alle kanten op. Het leuke aan deze opleiding is dat ontwikkeling centraal staat. Het doel is niet alleen om beter te worden in schilderen, maar ook jezelf als persoon te ontwikkelen.”
Dit is het tweede deel in een serie over scholieren en hun studiekeuze.