Minder winst en meer omzet voor brouwer Grolsch
Grolsch heeft in 2004 een nettowinst gerealiseerd van 22 miljoen euro. Dat is 27,6 procent minder dan in 2003.
De voornaamste oorzaak voor de winstdaling zijn volgens het bierconcern gestegen afschrijvings- en financieringslasten in verband met de nieuwe brouwerij in Boekelo.
De omzet steeg met 4,4 procent naar 314,8 miljoen euro. De stijging komt vooral door de overname van een drankenhandel. Een negatief effect op de omzet was het teruglopen van de biermarkt in Nederland, aldus de onderneming woensdagmorgen.
Met het merk Grolsch realiseerde de brouwer wereldwijd een verkoopvolume 3,2 miljoen hectoliter, een stijging met 1 procent ten opzichte van 2003. Het verkoopvolume van alle eigen merken, inclusief Grolsch, steeg eveneens met 1 procent naar 3,4 miljoen hectoliter.
Dit verkoopvolume is voor circa de helft gerealiseerd op de Nederlandse markt, voor ongeveer eenderde in Groot-Brittannië en voor circa eenzesde op de overige internationale biermarkten.
*Teveel tekst: 6 n