Klacht tegen reclame voor seksartikelen
Pabo, een postorderbedrijf voor seksartikelen, gaat te ver in het sturen van ongevraagde reclame. De erotische afbeeldingen op de folders maken inbreuk op de „beslotenheid van het eigen huis.”
Dat betoogden S. D. van Koeveringe uit Krabbendijke en S. J. van Leeuwen uit Alblasserdam dinsdagmorgen voor de Reclame Code Commissie in Amsterdam. Zij vinden dat de commissie Pabo op de vingers moet tikken.
Van Koeveringe kreeg ongevraagd een Pabo-folder zonder envelop door de brievenbus. In de folder staan erotische foto’s en teksten. Eerder stuurde Pabo ook dergelijke folders, maar dan verpakt in een envelop. Dat maakt het mogelijk envelop met folder weg te gooien zonder geconfronteerd te worden met de inhoud. Pabo gaat nu een stap verder, aldus Van Koeveringe en Van Leeuwen. „Reclame is vaak ongevraagd en moet daarom de beslotenheid van het huis respecteren. Het kan niet zo zijn dat iemand zijn kinderen de folders niet uit de bus kan laten halen.”
De advocaat van Pabo, mr. F. W. E. Eijsvogels, bestrijdt dat de folder de grens van het toelaatbare overschrijdt. Volgens hem worden de afbeeldingen ook gebruikt door lingeriefabrikanten.
De Reclame Code Commissie doet over maximaal vier weken uitspraak. Eerder tikte de commissie Pabo en Christelle, een ander postorderbedrijf, op de vingers vanwege het huis aan huis bezorgen van folders voor seksartikelen.