Leeftijdsgrens voor fatbikes juridisch niet mogelijk
Het is juridisch niet mogelijk om alleen vanaf een bepaalde leeftijd toe te staan om op een fatbike te rijden, zeggen onderzoekers van Sweco. In een rapport dat is opgesteld in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat schrijft het adviesbureau dat het moeilijk is om juridisch onderscheid te maken tussen fatbikes en andere e-bikes.
Een fatbike is een elektrische fiets met extra brede banden, die oorspronkelijk is bedoeld als alternatief voor een mountainbike. Het heeft volgens de onderzoekers geen zin om extra regels te verbinden aan elektrische fietsen met dikke banden. Het is namelijk niet aan te tonen dat dikkere banden leiden tot een onveiliger voertuig of weggedrag. Het zou bovendien makkelijk zijn om zulke regels te omzeilen door kleine aanpassingen te doen aan de fiets.
Een minimumleeftijd instellen voor alle e-bikes is ook niet aan te raden, zeggen de auteurs van het rapport. Dat benadeelt namelijk een groep van circa 32.000 leerlingen in landelijk gebied, die ver van school wonen en weinig alternatieven hebben om daar te komen. Daarnaast zouden 28.500 leerlingen in stedelijke gebieden worden geraakt door zo’n verbod.
„Deze groep zou dan moeten lijden onder de aanpak van overlast van een kleine groep fatbikegebruikers”, zegt adviseur Hans Drolenga van Sweco. Hij vindt het een voordeel dat scholieren zich meer fysiek moeten inspannen als ze niet meer op e-bikes mogen rijden. Maar dat weegt wat hem betreft niet op tegen de nadelen.
Het ministerie heeft het onderzoek in gang gezet naar aanleiding van een oproep van de Tweede Kamer. Die heeft in een motie gevraagd om maatregelen te nemen tegen overlast van fatbikes, zoals een leeftijdsgrens. Veilig Verkeer Nederland is ook voorstander van die laatstgenoemde maatregel. Eerder deze week werd bekend dat het kabinet opvoersetjes voor e-bikes wil verbieden op de openbare weg.