Brussels Airport mag blijven groeien, wel minder nachtvluchten
Brussels Airport mag ook de komende jaren blijven groeien. Nachtvluchten blijven mogelijk, al moeten dat er wel een stuk minder worden, staat in de nieuwe vergunning voor de nationale luchthaven in Zaventem bij Brussel.
Net als Schiphol zit Zaventem klem tussen de drang om te groeien en de druk van omwonenden en natuurbeschermers om juist minder te vliegen. De Vlaamse regering, die de in juli aflopende vergunning voor het vliegveld wilde verlengen, zegt „het evenwicht tussen de economische belangen van de luchthaven en de impact voor de omgeving” te willen garanderen. Het vliegveld is immers „een van de belangrijke economische motoren van ons land”, zegt omgevingsminister Zuhal Demir.
Brussels Airport mag doorgroeien naar 240.000 vliegbewegingen (starts en landingen) per jaar, zoals de luchthaven wil. Ook al had een belangrijke adviescommissie aanbevolen het plafond een stuk lager te leggen. Demir legt ook het advies om nachtvluchten binnen vier jaar te verbieden naast zich neer. Wel moet het aantal nachtvluchten tegen 2032 met 30 procent omlaag.