Kustwacht zegt dat schip Baltimore geen gevaar is voor omgeving
De lading aan boord van het schip dat in aanvaring kwam met de brug in Baltimore levert volgens de kustwacht geen gevaar op voor de omgeving. Het schip had gevaarlijke stoffen aan boord, maar die zijn veilig, zei viceadmiraal Peter Gautier tijdens een persconferentie in het Witte Huis.
Er wordt nog altijd gezocht naar de zes mensen die vermist worden, aldus Gautier. De autoriteiten gaan ervan uit dat zij niet meer in leven zijn. Intussen doen gespecialiseerde teams onderzoek naar de gevaarlijke stoffen en de staat van het schip, dat volgens Gautier stabiel is.
De kustwacht heeft met onderwaterrobots onderzoek gedaan. Ook worden duikers ingezet voor nader onderzoek. Een bergingsbedrijf moet het schip weer drijvend krijgen en weghalen.
Onder het gewicht van het puin van de brug ligt de boeg op de bodem, maar onder water lijkt niets te lekken. Wel is er nog meer dan 5,5 miljoen liter smeer- en stookolie aan boord, plus 4700 containers waarvan er 56 gevaarlijke stoffen bevatten. Dertien containers raakten beschadigd, twee sloegen overboord. Volgens Gautier staan alle containers met gevaarlijke stoffen veilig.
De Amerikaanse minister van Transport Pete Buttigieg zei op dezelfde persconferentie dat de ramp nog veel groter had kunnen zijn. „Feit is dat zonder verschillende factoren, waaronder de inspanningen van de hulpdiensten, de noodoproep, de afsluitingen voor onderhoud en het tijdstip, dit tientallen levens had kunnen eisen.”
Voor de regering heeft het nu prioriteit om de gestremde haven weer te openen en de gevolgen voor aanvoerketens te beperken. Daarnaast moet er een oplossing gevonden worden voor het wegverkeer en moet er uiteindelijk een nieuwe brug komen. „De herbouw zal niet snel gaan, noch makkelijk zijn of goedkoop, maar we zullen de klus klaren”, aldus Buttigieg.
Het schip de Dali kwam dinsdag (Nederlandse tijd) in aanvaring met de beroemde Francis Scott Key Bridge. Die stortte daardoor voor een groot deel in. Buttigieg wilde geen bedrag op de schade plakken, maar experts vrezen dat die in de honderden miljoenen of zelfs miljarden kan lopen. Dat komt ook door de economische verstoringen.