Booking stopt met misleidende duurzaamheidsclaim na gesprek ACM
Booking.com haalt zijn ‘Travel Sustainable’-programma offline na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Via het Travel Sustainable-programma kregen accommodaties op Booking een score op basis van duurzaamheidsinspanningen. Volgens de waakhond zijn het programma en de bijbehorende duurzaamheidsclaims misleidend en kunnen ze ten onrechte de indruk bij gebruikers van de site wekken dat reizen duurzaam is.
Zo is de naam van het programma volgens de ACM misleidend omdat het woord ‘sustainable’ als claim gezien kan worden. Ook impliceert het programma dat aangesloten accommodaties duurzamer zijn, doordat er een groen blaadje naast staat. Daarnaast was het niet duidelijk waarop de duurzaamheidsscores gebaseerd werden.
Bovendien zouden bepaalde duurzaamheidsmaatregelen een te kleine impact hebben, zoals het afschaffen van wegwerpplastics. Die zijn namelijk al langer verboden in de Europese Unie, waardoor dat volgens de ACM niet telt als extra duurzaamheidsinspanning.
Booking heeft toegezegd te stoppen met het gebruik van de claim ‘Travel Sustainable’ en de bijbehorende scores, maar gaat wel door met het onderscheiden van accommodaties op basis van duurzaamheid. „Hoewel we de manier waarop we duurzamere keuzes tonen aanpassen - door de Travel Sustainable naam, het logo en de niveaus te verwijderen - zullen reizigers nog steeds accommodaties met een certificering van derden kunnen vinden en erop kunnen filteren”, zegt een woordvoerder van Booking.
De ACM is tevreden met de actie. „Het is belangrijk dat bedrijven duidelijke, juiste en relevante duurzaamheidsclaims gebruiken”, zegt directeur Consumenten Edwin van Houten.