BMW voorziet groei door sterke vraag duurdere elektrische auto’s
Het Duitse autoconcern BMW verwacht dit jaar te kunnen groeien, vooral door een sterkere vraag naar zijn duurdere volledig elektrische auto’s. In China, de belangrijkste markt voor het bedrijf met hoofdkantoor in München, staan de verkopen echter onder druk door hevige concurrentie.
Het concern voorziet dat de verkopen van de merken BMW, Mini en Rolls-Royce dit jaar licht stijgen. Vorig jaar behaalde BMW een omzet van 155,5 miljard euro, 9 procent meer dan het jaar daarvoor. De nettowinst daalde in 2023 wel hard, van 17,9 miljard euro in 2022, tot 11,3 miljard euro. Dat kwam echter doordat de winst in 2022 werd gestuwd door een gunstige herwaardering van een belang in een Chinees samenwerkingsverband. Zonder dit effect zou de winst volgens BMW afgelopen jaar zijn toegenomen.
De verkopen van elektrische auto’s schoten vorig jaar met bijna driekwart omhoog tot 375.000 stuks. „Het bedrijf leverde dus aanzienlijk meer van deze voertuigen aan klanten dan zijn directe Europese concurrenten en ook aanzienlijk meer dan de meeste nieuwkomers uit Azië en de VS”, stelt BMW in een verklaring.
De autofabrikant verwacht dit jaar ongeveer een half miljoen elektrisch aangedreven auto’s te verkopen, mede door een sterke vraag naar de i4, de elektrische variant van de BMW 4-serie. Elektrische voertuigen maken nu ongeveer 15 procent van de totale verkoop uit.
Veel van BMW’s concurrenten ervaren juist een afnemende wereldwijde vraag naar elektrische auto’s. Dit is vooral in China het geval, waar de verkopen onder druk staan door een zwakke economie en een prijzenoorlog. Die werd vorig jaar gestart door het Amerikaanse Tesla, waarna Chinese producenten volgden.