Unilever wil ijsjesdivisie met onder meer Magnum afsplitsen
Voedingsmiddelenconcern Unilever gaat zijn ijsjestak, met onder andere de merken Magnum en Ben & Jerry’s, afsplitsen. Ook wil het bedrijf bij zijn resterende onderdelen kosten gaan besparen. „De voorgestelde veranderingen zullen naar verwachting gevolgen hebben voor ongeveer 7500 functies, voornamelijk op kantoor, wereldwijd”, meldt Unilever.
Unilever heeft ongeveer 2300 kantoorbanen in Nederland, in Rotterdam en Wageningen. Het is nog onduidelijk of hier banen gaan verdwijnen, aldus een woordvoerder. Wereldwijd telt Unilever 127.000 werknemers.
De totale herstructureringskosten zullen naar verwachting ongeveer 1,2 procent van de omzet van het bedrijf bedragen voor de komende drie jaar. Volgens Unilever komt de totale kostenbesparing de komende drie jaar uit op 800 miljoen euro.
De ijsmerken die worden afgesplitst leveren een gezamenlijke omzet op van 7,9 miljard euro. Unilever zegt „alle opties” voor de ijsjestak te bekijken. Dat kan bijvoorbeeld een directe verkoop van het bedrijfsonderdeel of een beursgang zijn. Een beursnotering is „de meest waarschijnlijke optie”.
„Na de splitsing zal Unilever een eenvoudiger, meer gefocust bedrijf zijn met vier bedrijfstakken: Schoonheid & Welzijn, Persoonlijke Verzorging, Huishoudelijke Verzorging en Voeding”, staat in een persverklaring. De stap maakt deel uit van een bredere herstructurering van het bedrijf, met merken als Dove, Knorr en Rexona. Topman Hein Schumacher staat onder druk om het concern te laten groeien.
Hij nam vorig jaar het roer over van Alan Jope, nadat de activistische belegger Nelson Peltz een belang nam in het bedrijf en toetrad tot de raad van bestuur. Dat gebeurde na een mislukte poging om de consumententak van de Britse farmaceut GlaxoSmithKline over te nemen. Schumacher gaf eerder al aan dat hij zich ging inzetten „om de bedrijfsprestaties naar een hoger niveau te tillen”.