Binnenland

Zenders beboet voor te veel reclame

De publieke en commerciële tv-zenders hebben in 2004 te veel reclames uitgezonden en krijgen daarvoor van het Commissariaat voor de Media een boete van in totaal 243.000 euro.

ANP
18 February 2005 08:40Gewijzigd op 14 November 2020 02:14

De ’publieken’ hangt een boete van 108.000 euro boven het hoofd, de ’commerciëlen’ een bedrag van 135.000 euro.

Het betreft de commerciële zenders van het SBS-concern (SBS6, Net5 en Veronica), TMF en Yorin. Dat bracht de mediawaakhond donderdag naar buiten. RTL4 en 5 vallen onder de Luxemburgse mediawet.

In de Nederlandse wet staat dat zenders per uur maximaal twaalf minuten aan reclameblokken mogen inplannen. Dat maximum werd regelmatig overschreden, telewinkelblokken duurden te lang en er zat minder dan de voorgeschreven twintig minuten tussen programmaonderbrekende reclameblokken. Ook kwam het voor dat films onjuist werden onderbroken en dat reclameblokken onvoldoende herkenbaar waren.

In maart organiseert het commissariaat hoorzittingen waarin de tv-zenders zich tegen het voornemen om te beboeten kunnen verweren. Verantwoordelijk commissaris I. Brakman van het commissariaat is niet te spreken over de reclamepraktijken van televisiezenders. „Het lijkt erop dat bij de zenders vooral sprake is van slordigheden in de planning van de omvang van reclameblokken en -onderbrekingen bij films. De mediawet kent strikte regels die bedoeld zijn om reclames in omvang te beperken en te reguleren. Omdat de vraag naar reclamezendtijd nog steeds toeneemt en de ruimte beperkt is, is het in het belang van de kijkers en van de onderlinge concurrentieverhoudingen dat het commissariaat hier streng op toeziet.”

Yorin gaat de resultaten van de steekproef van het commissariaat controleren op juistheid, zei een woordvoerder van die zender gisteren. „Ons beleid is juist om de twaalf minuten per uur niet te overschrijden, in het belang van zowel onze kijkers als onze adverteerders. Deze richtlijn wordt intern heel streng gehanteerd. Bovendien wordt de hoeveelheid reclamezendtijd door ons altijd vooraf en achteraf gecontroleerd. Hooguit is op de dagen van de steekproef door het onverwachte verschuiven van programmering ook iets geschoven met reclameblokken. We gaan er niet van uit, maar zullen het onderzoeken.”

Een SBS-woordvoerder zei donderdag dat de brief met het besluit nog niet binnen is. Het mediaconcern wil daarop wachten om de motivering te lezen en te bekijken welk deel van de boete voor de SBS-zenders bestemd is. Het bedrijf zal zich in de geplande hoorzitting zeker verweren tegen de aantijgingen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer