Experts kritisch over veiligheidsprocedures bij Boeing
Een panel van deskundigen is zeer kritisch over de veiligheidsprocedures bij vliegtuigfabrikant Boeing. De groep, die begin 2023 werd aangesteld door de Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder FAA, spreekt van „een gebrek aan bewustzijn van veiligheidsstatistieken op alle niveaus van de organisatie”. Het onderzoek werd gedaan in opdracht van het Amerikaanse Congres na twee crashes in 2018 en 2019 waarbij 346 mensen om het leven kwamen.
Volgens de deskundigen is er onder meer verwarring onder werknemers over hun rol in het veiligheidsproces. Dat komt bijvoorbeeld omdat procedures complex zijn en voortdurend veranderen, zo komt naar voren uit het maandag gepubliceerde onderzoeksrapport. „Werknemers begrepen niet hoe ze de verschillende rapportagesystemen moesten gebruiken en welk systeem ze wanneer moesten gebruiken”, schrijven de experts. Ze zijn bovendien bezorgd dat Boeing-personeel wordt ontmoedigd om door hen geconstateerde problemen te melden.
Boeing ligt al langer onder een vergrootglas. Na de dodelijke vliegtuigongelukken met 737 MAX-vliegtuigen moest Boeing technische aanpassingen doorvoeren. Dat kostte het concern vele miljarden dollars. Onlangs raakte de fabrikant nog in opspraak nadat een deurpaneel, eveneens van een 737 MAX-toestel, tijdens de vlucht was losgeraakt. Na inspectie bleek dat meerdere bouten in het paneel loszaten. Bij andere MAX 9-vliegtuigen werden daarna ook losse bouten gevonden.
Het panel van de FAA benadrukte dat onderzoeken naar individuele incidenten niet tot de onderzoeksopdracht behoorden. Maar de problemen die tijdens hun onderzoek aan het licht kwamen, hebben de bezorgdheid van de deskundigen naar eigen zeggen wel vergroot.
Boeing stelt in een reactie het panel te hebben ondersteund bij het onderzoek en al maatregelen te hebben genomen om het beleid te verbeteren. De vliegtuigfabrikant gaat het rapport analyseren en op basis daarvan verder handelen.