Rekkof beslist snel over Fokker 70
Het Nederlandse bedrijf Rekkof Aircraft besluit in april of het de Fokker 70 wel of niet gaat bouwen. Vrijwel sinds het faillissement van Fokker in 1996 is Rekkof al van plan de Fokker-productie van straalverkeersvliegtuigen op te starten.
Drijvende kracht achter Rekkof (de naam Fokker achterstevoren gespeld) is zakenman J. Rosen Jacobson, tevens eigenaar van het succesvolle VLM Airlines. Recent heeft Rekkof een voorlopige overeenkomst getekend tot levering van 25 Fokker 70’s aan de regionaal vliegende Iraanse maatschappij Simorgh Air. Aflevering zou plaats moeten hebben vanaf 2007. „We zijn vergevorderd in gesprekken met vier huidige gebruikers van de Fokker 70 over de eventuele aanschaf van de 80-zitter”, zegt Rekkof-directeur M. de Haan in het Engelse vakblad Flight International van dinsdag. Een andere gegadigde voor het straalvliegtuig is de VLM, die nu nog alleen met turbopropvliegtuigen van het type Fokker 50 vliegt.
Waar de assemblage van de vliegtuigen plaatsheeft, is nog niet bekend. Amsterdam(-Zuidoost) en Lelystad worden in dit verband genoemd. Tijdens het eerste volledige productiejaar zouden er circa 45 Fokker 70’s geproduceerd moeten worden. Daarna komt ook de grotere Fokker 100 in beeld. De onderdelen worden dan in verschillende Europese landen gemaakt.
Overigens staat het nog te bezien of Rekkof over twee maanden de eindbeslissing neemt. Want Rosen Jacobson zet zijn droombeeld niet snel overboord. Hij heeft al eerder een definitieve datum voor zijn besluit vastgesteld en opgeschoven.
Aan boord van een VLM-vlucht zei Rosen Jacobson vorig jaar tegen deze krant dat het finale besluit over wel of niet produceren eigenlijk in 2004 genomen zou moeten worden. „Omdat het anders in de vliegtuigmarkt geen zin meer heeft.”