ConsumentAutotest
Elektrisch rijden in een sportieve toonzetting

Er waren tijden dat een middenklasser als de Opel Astra hoog in de verkoopstatistieken stond. De nieuwste oplage is er nu ook met een volledig elektrische aandrijving. Maar of deze extra keuze het model in de hoogste regionen terugbrengt, valt te betwijfelen.

Tony Vos
beeld Tony Vos
beeld Tony Vos

Alle nieuwe modellen van Stellantis, waartoe Opel behoort, staan op bodemgroepen die zowel met verbrandingsmotoren als een elektrische voortstuwing kunnen worden gecombineerd. Bij de Astra is dit een 115 kW/260 Nm leverende elektromotor die zijn energie krijgt uit een 54 kWh-batterij. Die kan met maximaal 100 kW aan een snellader worden gevuld en zou volgens de officiële cijfers 418 kilometer ver kunnen komen. Maar in de praktijk ligt het bereik eerder op maximaal 330 kilometer. Bruikbaar, maar niet uitzonderlijk.

Qua uiterlijk is er geen verschil tussen een elektrische Opel Astra of een exemplaar op benzine of diesel. Een bescheiden E-vermelding rechts onderaan de achterklep verraadt slechts de aanwezige aandrijflijn.

De koper van een elektrische Astra levert in op bagagevolume. Waar een benzineversie 422 liter voorschotelt, moet de Astra E het met 70 liter minder doen. Het interieur van de 4,37 meter lange voorwiel aangedreven vijfdeurs is goed toegankelijkheid. De zitpositie is sportief laag. De hoogte voorin en op de achterbank is voldoende voor mensen tot een lengte van 1,85 meter. Verder valt op dat de voorkant van de zitting achterin behoorlijk laag is geplaatst, zodat achterpassagiers met opgetrokken knieën zitten.

Ondanks de forse batterij blijft het gewicht van deze elektrische middenklasser keurig binnen de perken. En dat heeft een gunstige invloed op het rijgedrag. De McPherson-voorwielophanging en de semionafhankelijke achteras kunnen de meest voorkomende soorten wegdek prima aan. De Astra is een strakke stuurmansauto waarin ook de veelrijder zich prettig voelt.


RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer